Långvariga symtom ur ett Mind-Body-perspektiv, 3.0 hp
Persistent Symptoms: Mind-Body perspectives,, 3.0 credits
8FO0154
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
Kursen sträcker sig från mikro- till makroperspektiv; från biomedicinska och psykologiska analysmetoder såsom aktuell omik- och hjärnforskning till övergripande transdiagnostiska förklaringsmodeller, begrepp och teorier liksom diskurser i samhällsdebatten avseende långvariga symtom med ett Mind-Body- perspektiv. Utifrån dessa perspektiv kommer implikationer för behandling och rehabilitering att diskuteras. Kursen tar även upp likheter och skillnader när det gäller utveckling, vidmakthållande och behandling av långvariga symtom hos barn och vuxna. Kursen är relevant för dig som i din forskning vill förstå långvariga såväl somatiska som mentala symtom där det inte finns en självklar koppling till underliggande sjukdomsprocess. Långvariga symtom återfinns vid somatisk och psykiatrisk sjukdom liksom vid så kallade funktionella tillstånd.
Kursen äger rum v39 2025. Examinationen sker antingen onsd eller torsdag v42 med möjlighet att genomföra digitalt för de som bor långt bort. Deadline för anmälan 30 april 2025.
Kontaktperson:
Hannah Linnros hannah.linnros@regionostergotland.se
Anmälan
https://www.lyyti.in/Application_form_Persistent_Symptoms_MindBody_perspectives_Autumn_2025_2897Kontaktinformation
-
Anna-Karin Norlin
Kursansvarig -
Anna Andreasson
Examinator
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har
- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för teoretiska förklaringsmodeller till långvariga symtom med fokus på såväl biologiska, psykologiska som sociala perspektiv.
- Beskriva Mind-Body-begreppet och dess dualismproblem.
- Redogöra för biomedicinska, psykologiska och sociala undersökningsmetoder vid forskning på långvariga symtom.
- Ge exempel på forskning och praxis avseende behandling vid olika långvariga symtom.
- Beskriva samhällsdebatt och diskurs avseende hur långvariga symtom ska förstås och handläggas.
- Redogöra för eventuella skillnader avseende långvariga symtom mellan vuxna och barn.
Färdighet och förmåga
Tillämpa förklaringsmodeller till långvariga symtom på eget eller angränsande forskningsområde.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Relatera aktuell forskning från mikro- till makronivå med ett Mind-Body- perspektiv avseende långvariga symtoms uppkomst och vidmakthållande samt behandling, till egen pågående forskning.
- Reflektera över hur samhällsdebatt och diskurs avseende långvariga symtom påverkar såväl individer som forskning och vårdutbud.
Kursinnehåll
Kursen sträcker sig från mikro- till makroperspektiv; från biomedicinska och psykologiska analysmetoder såsom aktuell omik- och hjärnforskning till övergripande transdiagnostiska förklaringsmodeller, begrepp och teorier liksom diskurser i samhällsdebatten avseende långvariga symtom med ett Mind-Body- perspektiv. Utifrån dessa perspektiv kommer implikationer för behandling och rehabilitering att diskuteras. Kursen tar även upp likheter och skillnader när det gäller utveckling, vidmakthållande och behandling av långvariga symtom hos barn och vuxna. Kursen är relevant för dig som i din forskning vill förstå långvariga såväl somatiska som mentala symtom där det inte finns en självklar koppling till underliggande sjukdomsprocess. Långvariga symtom återfinns vid somatisk och psykiatrisk sjukdom liksom vid så kallade funktionella tillstånd.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Undervisningsformer i denna kurs är föreläsningar, seminarier och grupparbeten.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig rapport som presenteras och diskuteras vid ett seminarium samt kritisk granskning av annan students rapport. För godkänt krävs dessutom närvaro vid föreläsningar och seminarier.
Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Godkänd eller Underkänd.
Intyg
På students begäran kan kursbevis utfärdas av examinator.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
Litteraturlista inkluderande såväl vetenskapliga artiklar som läroböcker inom området kommer att finnas i studiehandledningen som görs tillgänglig före kursstart.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.
Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.