Egenvård vid kronisk sjukdom, 5.0 hp

Self-Care in Chronic Illness, 5.0 credits

8FO0139

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Egenvård är en term som omfattar hälsofrämjande beteende, följsamhet till behandling och livsstilsråd och egna beslut. Sjukdomar liksom fysiologiska, psykologiska, etiska, sociala och kulturella faktorer påverkar hur väl individen klarar anpassningen från hälsa till sjukdom och att börja tillämpa egenvård. Kursen introducerar definitioner, teorier, interventioner, mätning och resultat av egenvård vid kronisk sjukdom. Litteratur från olika discipliner kommer att användas för att ge ett breddat perspektiv på egenvårdsbegreppet, teorier och modeller och olika frågor som patienter möter när de hanterar kronisk sjukdom.

Kursen äger rum 13-24 januari 2025.

Anmälan

https://www.lyyti.fi/reg/Application_form_Selfcare_in_chronic_illness_Spring_2025_8FO0139_3493

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har

  • avlagt en examen på avancerad nivå,
  • fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60hp på avancerad nivå, eller
  • på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas* *studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva faktorer som påverkar egenvård.
  • Beskriva hur egenvård har förändrats över tid.
  • Analysera och bedöma effekterna av olika insatser för att motivera egenvård.
  • Jämföra olika definitioner, modeller och teorier för egenvård och relaterade begrepp.

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa en teori eller modell för egenvård i en specifik sjukdomsgrupp och kritiskt utvärdera dess tillämpning och användbarhet i klinisk praktik.
  • Tillämpa instrument för att bedöma egenvård i specifika sjukdomsgrupper.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt bedöma och reflektera över olika perspektiv relaterade till teorier/modeller för egenvård vid långvariga/kroniska tillstånd.
  • Reflektera över etiska dilemman i relation till egenvård.
  • Bedöma och värdera hur fysiska och psykosociala faktorer påverkar följsamhet och beslut inom egenvård.

Kursinnehåll

Egenvård är en term som omfattar hälsofrämjande beteende, följsamhet till behandling och livsstilsråd och egna beslut. Sjukdomar liksom fysiologiska, psykologiska, etiska, sociala och kulturella faktorer påverkar hur väl individen klarar anpassningen från hälsa till sjukdom och att börja tillämpa egenvård. Kursen introducerar definitioner, teorier, interventioner, mätning och resultat av egenvård vid kronisk sjukdom. Litteratur från olika discipliner kommer att användas för att ge ett breddat perspektiv på egenvårdsbegreppet, teorier och modeller och olika frågor som patienter möter när de hanterar kronisk sjukdom.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.

Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, seminarier och basgrupper, blandat med självstudier.

Examination

Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundas på samtliga obligatoriska moment. Obligatoriska moment är aktivt deltagande i basgrupp och seminarium. Kursen examineras genom ett individuellt skriftligt fördjupningsarbete.

Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

En förteckning över rekommenderad litteratur kommer att tillhandahållas av kursledningen före kursstart.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.

Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.