Nära vård i teori och praktik - grundkurs, 5.0 hp
Integrated Care in Theory and Practice - Basic Course, 5.0 credits
8FO0136
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
Kursens innehåll omfattar teorier och grundprinciper, samhällsidéer, -strukturer och -strategier av betydelse för nära vård samt metoder för uppföljning i relation till nära vård.
Kursen äger rum v4-11 2025.
Anmälan
https://www.lyyti.in/Application_form_nara_vard_grundkurs_8FO0136_Spring_2025_9384Kontaktinformation
-
Ann Catrine Eldh
Examinator -
Ingrid Rystedt
Kursansvarig -
Nora Östrup
Administratör
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har
- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.
För denna kurs krävs dessutom godkänd kurs Forskningsmetodik för doktorander (Scientific Methodology), 5 hp, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- motivera val av teori, ramverk eller modell för nära vård
- formulera styrkor och utmaningar av betydelse för nära vård med fokus på process, implementering och utfall
Färdighet och förmåga
- argumentera kring nära vård i relation till etiska, vetenskapliga och organisatoriska principer
- designa lösningar för att omsätta nära vård i praktik, med beaktande av reella och potentiella hinder, styrkor och synergier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- klargöra och värdera principer för nära vård
Kursinnehåll
Kursens innehåll omfattar teorier och grundprinciper, samhällsidéer, -strukturer och -strategier av betydelse för nära vård samt metoder för uppföljning i relation till nära vård.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen.
Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, seminarier, basgrupp och studiegrupp. Dessutom fordras självständiga studier inom ramen för kursen.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig vetenskaplig rapport som presenteras och diskuteras vid ett vetenskapligt seminarium med opponent- och respondentskap.
Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.
**Byte av examinator
**Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
**Betygsskala
**Godkänd eller Underkänd.
Intyg
På students begäran kan kursbevis utfärdas av examinator.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
En förteckning över rekommenderad litteratur kommer att tillhandahållas av kursledningen före kursstart.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursen ges i normalfallet på svenska.
Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.
Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.