Avancerad kvalitativ metodik, 5.0 hp

Advanced Qualitative Methodology, 5.0 credits

8FO0131

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Kursen ” Avancerad kvalitativ metodik” (5hp) omfattar kvalitativa analysmetoder, principer för trovärdighet och överförbarhet inom kvalitativ forskning samt data- och metodtriangulering, inklusive mixade metoder (eng. mixed methods). Kursen vänder sig till dig som planerar eller genomför kvalitativ forskning och/eller använder kvalitativa data i studier med mixed methods. Syftet med kursen är ökad kunskap om kvalitativ forskning, och att säkerställa trovärdig användning av kvalitativa forskningsmetoder inom hälso- och sjukvård. Som kursdeltagare kan du använda eget material i kursen eller ta del av exempel från aktuell kvalitativ forskning.

Studierna bedrivs på halvfart och deltagarna har gemensamma, schemalagda föreläsningar och seminarier under två veckor, samt examination under en senare, tredje förutbestämd vecka. Däremellan arbetar kursdeltagarna med sitt eget lärande utifrån litteratur, och rapporterar det i en skriftlig och muntlig examinationsuppgift.

Kursen äger rum v6-7 och v12 2025.

Kursansvarig och examinator är Ann-Catrine Eldh. Se nedan.

Anmälan

https://www.lyyti.in/Application_form_Advanced_qualitative_method_8FO0131_Spring_2025_4634

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har

  • avlagt en examen på avancerad nivå,
  • fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60hp på avancerad nivå, eller
  • på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.

För denna kurs krävs också genomgången kurs i Grundläggande kvalitativ metodik 5 hp, eller motsvarande.


Följande prioriteringsordning tillämpas vid antagning:

1. Antagna forskarstuderande vid Medicinska fakulteten eller forskarstuderande antagna vid fakultetsövergripande forskarskola inom LiU.

2. Antagna forskarstuderande vid LiU

3. Antagna forskarstuderande vid andra universitet

Deltagande av andra än ovanstående grupper kan endast ske i mån av plats.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Motivera kvalitativa metoder inom forskning och val av metodansats

Färdighet och förmåga

  • Analysera data med kvalitativa metoder
  • Tillämpa olika principer för redovisning av kvalitativa data

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Relatera analysprocess och -resultat till förförståelse och kontext

Kursinnehåll

Kursens innehåll omfattar kvalitativa analysmetoder, principer för trovärdighet och överförbarhet inom kvalitativ forskning samt data- och metodtriangulering, inklusive mixade metoder (eng. mixed methods).

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.

Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, basgrupp, studiegrupp och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftig vetenskaplig rapport.

Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot de

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Förslag på kurslitteratur kommer att meddelas före kursstart

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursen ges i normalfallet på engelska.

Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.

Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.