Implementering - Teori och tillämpning inom hälso- och sjukvård, 5.0 hp

Implementation - Theory and Application in Health Care, 5.0 credits

8FO0070

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Implementeringsforskningsprogrammet vid Linköpings universitet erbjuder denna mycket uppmärksammade kurs på forskarnivå, öppen även för post-doc forskare. Kursen har ges årligen sedan 2011. Lärare i kursen är från Linköpings universitet och andra universitet. Kursen har fått mycket positiva kursbedömningar och attraherar doktorander från hela Sverige och runt om i världen.

Denna kurs på doktorandnivå ger en bred introduktion till utvecklingen av implementeringsvetenskap och den forskning som bedrivs inom detta område. Syftet är att öka förståelsen för utmaningarna med implementering i vården och förmedla fördjupad kunskap om teorier, modeller och ramverk som är till praktisk nytta i deltagarnas egen implementeringsforskning.

Kursen ges på engelska och arbetet bedrivs på halvtid. Kursen finns tillgänglig online eller på plats vid Linköpings universitet. För de studenter som väljer lärande på plats finns schemalagda föreläsningar och gruppdiskussioner vid två tillfällen på universitetet. Studenter som väljer onlinelärande kommer att kunna komma åt kursen under samma datum. Kursmaterial studeras mellan träffarna.

Mer information om kursens lärandemål och formaliteter finns i kursplanen.

Kursen äger rum 26-27 aug, 23-25 sept, 12 nov.

Anmälan öppen till 15 april.

Implementation in health care and society - Linköping University (liu.se)

Anmälan

https://www.lyyti.in/Application_form_implementation_science_Autumn_2024_3519

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har -

  • avlagt en examen på avancerad nivå,
  • fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller
  • på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskape

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva och redogöra för implementeringsforskningens historik och utveckling -
  • Beskriva och jämföra teorier, modeller och ramverk inom implementeringsvetenskapen

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa förekommande begrepp inom implementeringsforskning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Analysera och kritiskt värdera implementeringsprocesser i hälso- och sjukvården mot bakgrund av modeller och ramverk inom implementeringsforskninge

Kursinnehåll

Implementeringsvetenskap tillämpas på deltagarnas egna projekt, där tidigare yrkeskunskaper och akademisk bakgrund tas tillvara. Följande ämnesområden är exempel på vad som tas upp i kursen:

  • Implementeringsforskningens historia och utveckling
  • Begrepp och teorier, modeller och ramverk inom implementeringsforskning
  • Förklaringsfaktorer för implementeringsutfall
  • Strategier för implementering
  • Innovationsforskning
  • Forskningsanvändning
  • Riktlinjearbete

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.

Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, gruppdiskussioner, studieuppgifter och seminarier.

Examination

Examination sker genom en skriftlig inlämningsuppgift som diskuteras vid ett examinerande seminarium. Varje student presenterar sin egen rapport och leder diskussion av annan students rapport.

Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det

Betygsskala

Engradig skala

Kurslitteratur

Kursgivaren kommer att tillhandahålla en förteckning över relevant litteratur före kursstart.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.

Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer .