Organisationsetik, 7.5 hp

Business ethics, 7.5 credits

7FIEI13

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Welcome to Business Ethics for research students 7,5 hp, VT24 7FIEI13

This course will introduce the theoretical foundation for existing ethical conduct in organizational and business settings; explore various aspects of ethical issues and dilemmas that individuals and management are facing; provide the theoretical lens for critically analyzing ethical issues (both visible and invisible ones); moreover, the course will introduce new streams of thoughts and alternative theoretical frames that my challenge, supplement or contest the current normative theoretical foundation for business ethics.

We offer mini lectures and seminars around the following themes:

1. Normative ethics theories.

  1. Virtue ethics
  2. Utilitarianism
  3. Deontology
  4. Feminist ethics
  5. Discourse ethics

2\. The issue of multiple-stakeholders and the flaws in current CSR models and Business Ethics practices.
3\. The ethical individuals: from the cognition theory to a relational view
4\. To understand why Business Ethics fail and the possible remedies:
a. Normative practices in Business Ethics Management
b. A critical perspective of currently used interventions
c. A proposal of incorporating theories of care ethic
After completion of the course, you should be able to:
\-account for and discuss key ethical theories critically with a historical and global perspective
\-problematize and assess organizations’ ethical tools
\-problematize and assess organizations’ engagement with social responsibilities
\-problematize and assess the consequences of unethical organizational behaviour on people, other organizations and society
\-reflect upon the individual’s responsibility and the possibility to act as an ethical organizational member
\-apply new theoretical approaches in the research of ethical dilemmas in organizational and business contexts.

Course director: Dr Janet Johansson, Department of Management and Engineering, janet.johansson@liu.se
**Teaching Format**
The teaching format consists of independent reading, mini-lectures, seminars, and workshops. The course will be held between March 20th – May 30th, 2024, and with 6 meeting occasions.
The learning outcome will be assessed by an individual reflexive essay for which, students can choose a perspective within the respective research project frame to explore either ethical issues embedded in it or to illustrate a socially innovative outlook by applying alternative ethics theories. Thus, students may operationalize the knowledge to conduct critique, outline future ethical practices or combine the two in one reflexive paper.
Please note, changes in terms of literature list, topics for mini-lectures or guest lectures may occur. You will be informed with an updated course outline in due time.

Assignment and submission

The form of assessment for this course is an individual reflexive essay of approx. 6000 words. You choose a discussion focus but relate to the literature and streams of thoughts introduced in this course.

You may choose to offer critique by revealing any underlying or concealed ethical issues (within your research project or in any organizational context) to render implications of socially innovative ethical strategies for future development or combine the critique with implications.

The submission deadline is** June 17th, 2024.**

Link to course room in Lisam: https://liuonline.sharepoint.com/sites/Lisam_7FIEI13-2024VTNL/SitePages/Home.aspx.

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Antagen till forskarstudier. För att kunna tillägna sig kursens innehåll krävs en förståelse för organisationer, organisering och beslut. Kursen vänder sig i första hand till forskarstuderande i företagsekonomi (vilka också har förtur till kursen). Kursen kan också vara relevant för forskarstuderande i andra ämnen inom både filosofisk och teknisk fakultet där etiska frågor i organisatoriska sammanhang är aktuella.

Forskarstuderande vid IEI har förtur till kursen.

Lärandemål

Syftet med kursen är att introducera forskarstudenterna till etik inom företag och andra organisationer samt fördjupa studenternas kunskaper inom olika delområden så att de kan identifiera, analysera samt ge förslag på lösningar av etiska problemställningar.

Efter avklarad kurs ska den forskarstuderande:

  • kunna redogöra för och visa förståelse för centrala teoriers betydelse för individers etiska beslutsfattande i en organisatorisk kontext
  • kunna redogöra för och visa förståelse för hur ansvarstagande utvecklats historiskt och dess innebörd i en organisatorisk kontext
  • kunna redogöra för och visa förståelse för hur organisationer använder sig av etiska verktyg
  • kunna redogöra för och visa förståelse för hur organisationer hanterar och förhåller sig till olika intressenters behov och krav

Efter genomgången kurs ska den forskarstuderande:

  • visa förmåga att identifiera etiska problem och frågeställningar i en organisatorisk kontext
  • ha förmåga att beskriva och använda centrala etiska teorier för att förstå och förklara etiska problem i en organisatorisk kontext

Efter genomgången kurs ska den forskarstuderande:

  • kunna kritiskt analysera och värdera etiska problem och teorier,
  • kunna argumentera för hur studentens avhandlingsämne kan relateras till etiska frågeställningar och teoretiska ramverk

Kursinnehåll

I kursen behandlas olika delområden; normativa teorier, individuellt beslutsfattande, organisationers agerande i relation till olika intressenter, samt organisationers användning av etiska verktyg. Studenten förbereder olika uppgifter samt fördjupar sig i litteratur till varje delområde. Uppgifterna diskuteras på seminarier. Kursen avslutas med en individuell uppgift.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av seminarier till vilka studenten förbereder uppgifter som presenteras muntligt och sedan diskuteras. Uppgifterna är knutna till litteraturstudier samt ska vara grundade i empiriska iakttagelser.

Kursen ges på svenska eller engelska beroende på deltagarnas språkkunskaper.

Examination

Lärandemålen examineras genom individuella förberedelser inför och aktivt deltagande vid seminarierna samt genom en avslutande skriftlig individuell uppgift.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Anges vid kursstart.

Övrig information

Kursen beaktar lika villkor och har som mål att ta tillvara de resurser som studenter med olika bakgrund, livssituation och kompetens tillför utbildningen.

Litteraturlista och schema fastställs i annan ordning.

Kursutvärdering ska göras av kursansvarig efter varje kurstillfälle.

Resultatet av kursutvärderingen ska kommuniceras till deltagarna för denna kursomgång och kommande kursomgång samt Forskarutbildningsrådet vid IEI.