Lärandeteorier, 7.5 hp
Theories of Learning, 7.5 credits
7FIBL03
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
I kursen behandlas olika begrepp och teoretiska perspektiv på lärande. Fokus ligger på beteendeorienterade, kognitiva och socio-kulturella perspektiv på lärande utifrån teorier och aktuell forskning. Under kursens gång tillämpar de forskarstuderande lärandeteorier på egna valda problem och kontexter.
Denna kurs är planerad att ges vt-25, ht-26.
Kontaktinformation
-
Maria Gustavsson
Examinator
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att man är antagen till forskarutbildning. Externa doktorander kan delta på IBLs forskarutbildningskurser i mån av plats. Efter anmälan tar kursansvarig beslut om det finns plats.
Externa doktorander behöver också skicka in ett intyg till forskningsadministration@ibl.liu.se som visar att man är antagen till forskarutbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska doktoranden kunna:
- beskriva och analysera olika perspektiv och teorier om lärande
- jämföra och kritiskt granska olika perspektiv och teorier om lärande
- tillämpa perspektiv och teorier om lärande på specifika problem och kontexter
Kursinnehåll
I kursen behandlas olika begrepp och teoretiska perspektiv på lärande. Fokus ligger på beteendeorienterade, kognitiva och socio-kulturella perspektiv på lärande utifrån teorier och aktuell forskning. Under kursens gång tillämpar doktoranden lärandeteorier på egna valda problem och kontexter.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Doktoranden förväntas aktivt delta i seminarier.
Examination
Skriftlig examination genom en rapport där doktoranden tillämpar perspektiv och teorier om lärande som behandlats under kursen. För godkänd kurs krävs närvaro vid minst fyra av fem kurstillfällen. Individuell uppgift tillkommer vid frånvaro.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
Kurslitteratur fastställs av för kursen ansvarig lärare.