Lärandeteorier, 7.5 hp

Theories of Learning, 7.5 credits

7FIBL03

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

I kursen behandlas olika begrepp och teoretiska perspektiv på lärande. Fokus ligger på beteendeorienterade, kognitiva och socio-kulturella perspektiv på lärande utifrån teorier och aktuell forskning. Under kursens gång tillämpar de forskarstuderande lärandeteorier på egna valda problem och kontexter.

Denna kurs är planerad att ges vt-25, ht-26.

Kontaktinformation

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs att man är antagen till forskarutbildning. Externa doktorander kan delta på IBLs forskarutbildningskurser i mån av plats. Efter anmälan tar kursansvarig beslut om det finns plats.

Externa doktorander behöver också skicka in ett intyg till forskningsadministration@ibl.liu.se som visar att man är antagen till forskarutbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska doktoranden kunna:

  • beskriva och analysera olika perspektiv och teorier om lärande
  • jämföra och kritiskt granska olika perspektiv och teorier om lärande
  • tillämpa perspektiv och teorier om lärande på specifika problem och kontexter

Kursinnehåll

I kursen behandlas olika begrepp och teoretiska perspektiv på lärande. Fokus ligger på beteendeorienterade, kognitiva och socio-kulturella perspektiv på lärande utifrån teorier och aktuell forskning. Under kursens gång tillämpar doktoranden lärandeteorier på egna valda problem och kontexter.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Doktoranden förväntas aktivt delta i seminarier.

Examination

Skriftlig examination genom en rapport där doktoranden tillämpar perspektiv och teorier om lärande som behandlats under kursen. För godkänd kurs krävs närvaro vid minst fyra av fem kurstillfällen. Individuell uppgift tillkommer vid frånvaro.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Kurslitteratur fastställs av för kursen ansvarig lärare.