Academic Communication in Words and Images, 6.0 hp
Academic Communication in Words and Images, 6.0 credits
6FITN55
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
Akademiskt arbete handlar i grunden om att producera kunskap och dela den med forskargemenskapen och samhället. Den här kursen fokuserar på delandet, och särskilt på hur forskning kommuniceras i akademiska sammanhang. Vi studerar vetenskaplig kommunikation och de vanligaste kommunikationsformaten med två syften: att börja utveckla en känsla för kvalitet, och att utveckla våra egna färdigheter inom vetenskaplig kommunikation. Kursen är specifikt inriktad på ämnet visualiseringsteknik och -metodik.
Kontaktinformation
-
Jonas Löwgren
Kursansvarig -
Jonas Löwgren
Examinator
Behörighetskrav
Antagen till forskarutbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska doktoranden ha visat
- Förmåga att bedöma kvaliteten hos vetenskaplig kommunikation
- Förmåga att skapa god vetenskaplig kommunikation
Kursinnehåll
Kriterier för vetenskaplig kommunikation: intern relevans, extern relevans, underbyggdhet. Strukturer, principer och exempel för vetenskapligt skrivande (artiklar, avhandlingar, rapporter och essäer), vetenskapliga presentationer (live och inspelade), och vetenskaplig infografik (posters och visualiseringar). Översikt av praktiska resurser, tekniker och verktyg för vetenskaplig kommunikation.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen omfattar 8-10 sessioner och det exakta schemat utformas i samråd med deltagarna. Följande huvuddelar ingår i kursen.
- Introduktion till vetenskapliga kommunikationsformat, syften och praktiker.
- Vetenskapligt skrivande: Introduktion, show-and-tell.
- Vetenskapliga presentationer: Introduktion, show-and-tell.
- Vetenskaplig infografik: Introduktion, show-and-tell.
- Praktik: Arbete med egen text, presentation eller infografik; gruppkritik.
Examination
Aktivt deltagande, inklusive genomförande av anvisade kursuppgifter.
Betygsskala
Tvågradig skalaÖvrig information
Kursen är av grundläggande karaktär och har en disciplinär inriktning mot visualisering och medieteknik, vilket betyder att den primära målgruppen är doktorander på MIT. Den kan också vara relevant för doktorander i närliggande ämnen som datavetenskap och design. Den studentaktiva formen med show-and-tell-seminarier och en större praktisk del är tänkt att passa doktorander på olika utbildningsnivåer.