Corporate Sustainability Management, 4.0 hp

Corporate Sustainability Management, 4.0 credits

6FIEI41

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Kursens syfte är att bidra till både breddad och fördjupad kunskap inom området hållbarhetsstyrning och organisering. Den berör de tre huvuddimensionerna av hållbar utveckling, där miljöfrågor och ekonomiska frågor betonas, inklusive cirkulär ekonomi. Den sociala dimensionen berörs också, men i något mindre utsträckning.

Fokus ligger på strukturer och faktorer som påverkar miljö- och hållbarhetsarbetets omfattning, inriktning och verkningsfullhet i företag och offentliga organisationer, inklusive affärsmodeller/verksamhetsmodeller, strategier, verktyg, koncept och organisatoriska aspekter.

Kursen ska bidra till kunskap om forskning inom området hållbarhetsstyrning och organisering, i form av centrala teorier, forskningsperspektiv, metoder och resultat.

Anmälan är ej öppen.

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Antagen till forskarstudier. Inga speciella förkunskaper krävs, utöver påbörjad forskarutbildning och ett intresse för ämnet. Grundkunskaper om hållbarhetsstyrning och organisering är önskvärt.

Målgrupp är doktorander med intresse för hållbarhetsstyrning och organisering.

Forskarstuderande vid IEI har förtur till kursen.

Särskild information

Kursen syftar till att bidra till både breddad och fördjupad kunskap inom området hållbarhetsstyrning och organisering. Den berör de tre huvuddimensionerna av hållbar utveckling, där miljöfrågor och ekonomiska frågor betonas, inklusive cirkulär ekonomi. Den sociala dimensionen berörs också, men i något mindre utsträckning. Fokus ligger på strukturer och faktorer som påverkar miljö- och hållbarhetsarbetets omfattning, inriktning och verkningsfullhet i företag och offentliga organisationer, inklusive affärsmodeller/verksamhetsmodeller, strategier, verktyg, koncept och organisatoriska aspekter. Kursen ska bidra till kunskap om forskning inom området hållbarhetsstyrning och organisering, i form av centrala teorier, forskningsperspektiv, metoder och resultat.

Lärandemål

Efter genomförd kurs skall doktoranden:

  • Känna till övergripande teorier, teoribildning och perspektiv inom management, strategi och organisation, samt kunna problematisera teorierna avseende frågor rörande miljö/hållbar utveckling
  • Kunna resonera kring hur generella teorier, samt det praktiska arbetet inom företag och andra organisationer, kan anpassas för att bättre ta hänsyn till frågor rörande miljö och hållbar utveckling, samt hur relevanta teorier/perspektiv kan användas
  • Känna till vanliga forskningsinriktningar inom hållbarhetsstyrning och organisering
  • Vara förtrogen med och kritiskt kunna analysera vanliga verktyg och koncept som är centrala för hållbarhetsstyrning och organisering på företag och andra organisationer, framför allt med fokus på det övergripande arbetet och kommunikation kring detta
  • Visa på analytisk förmåga avseende ekonomi, vilket innefattar resonemang om långsiktig samhällsekonomi i relation till företagsekonomi mer kortsiktigt, samt individers ekonomi
  • Visa på förmåga att utforska ett specifikt område inom ramarna för kursen, i form av en uppgift som redovisas såväl skriftligt som muntligt.

Kursinnehåll

Kursen är uppbyggd kring tre teman, med koppling till syfte och mål:

  • Under det första ges en översikt av management, strategi och organisation generellt, samt hur frågor om miljö och hållbar utveckling passar in och påverkat perspektiv, teorier och praktik. Bland annat berörs hållbara affärsmodeller samt miljö- och hållbarhetsstrategier.
  • Det andra har mer fokus på ekonomi. Det miljö- och hållbarhetsekonomiska området introduceras, vilket inkluderar linjär kontra cirkulär ekonomi. Kritisk teori berörs, samt alternativa system och välfärdsmodeller.
  • Det tredje temat är framför allt inriktat mot organisationsteori, samt verktyg, koncept och angreppssätt för arbete med hållbar utveckling och kommunikation, samt standardisering (av ledningssystem och liknande). Ett viktigt inslag handlar om kritiskt förhållningssätt till såväl forskning som praktik avseende användningen av verktyg och koncept inriktade på hållbar utveckling, exempelvis avseende verkningsfullhet samt relevansen (och ”sanningshalten”) i det som kommuniceras.

Kursen berör skillnaden mellan olika typer av organisationer, exempelvis företag inom olika sektorer (exempelvis klassisk industri kontra miljöteknikföretag) och av olika storlekar, samt skillnader mellan privata och offentliga aktörer.

Undervisnings- och arbetsformer

Inför respektive tema finns obligatorisk och rekommenderad litteratur, främst i form av vetenskapliga artiklar. Varje tema består av ett antal föreläsningar samt diskussion av dem och litteraturen. Deltagarna får ansvar för att kort sammanfatta var sitt tema (sekreterarroll).

Doktoranderna jobbar parvis (om möjligt) med en skriftlig fördjupning inom kursens ramar. De väljer inriktning i samspel med lärare, med inriktning utifrån intresse. Arbetet kan utföras på olika sätt, exempelvis med olika inriktningar kopplat till egen forskning eller annat område, mer teoretiskt och litteraturbaserat eller mer empiriskt, etc. Uppgiften redovisas i form av en kort vetenskaplig text och en muntlig presentation, med diskussion.

Examination

De tre temana examineras genom aktivt deltagande vid samtliga pass, där doktoranden visar på tillräcklig kunskap, inklusive förberedelser (läst litteratur enligt anvisningar), och kritisk reflektion för de olika ämnen/frågor som berörs. Uppgiften examineras i form av texten samt muntliga presentationen, inklusive diskussionen.

Förberedelser och deltagande vid de tillfällen som rör tema 1-3 motsvarar 3 hp, medan den skriftliga och muntliga uppgiften motsvarar 1 hp.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Anges vid kursstart.

Övrig information

Kursen beaktar lika villkor och har som mål att ta tillvara de resurser som

studenter med olika bakgrund, livssituation och kompetens tillför

utbildningen.

Litteraturlista och schema fastställs i annan ordning.

Kursutvärdering ska göras av kursansvarig efter varje kurstillfälle.

Resultatet av kursutvärderingen ska kommuniceras till deltagarna för denna kursomgång och kommande kursomgång samt Forskarutbildningsrådet vid IEI.