Introduktion till att skriva akademisk text, 4.0 hp
Introduction to Academic Writing, 4.0 credits
0FIEI07
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
Kursens huvudfokus är att uppmuntra forskarstuderande att utveckla god skrivpraxis och ges möjligheter att lägga en stabil grund för framtida arbete. Tonvikten läggs på tydlighet, sammanhållning och sammanfattning samt strukturering av texter i enlighet med olika publikgrupper och genrer. Presentationsteknik kommer att behandlas och praktiseras.
Anmälan för våren 2025 är öppen. Anmäl dig via den här länken: https://forms.office.com/e/QQnmyhEazp
Kontaktinformation
-
Janet Johansson
Examinator
Behörighetskrav
Antagen till forskarstudier. Forskarstuderande vid IEI har förtur till kursen.
Lärandemål
Syftet med kursen är att introducera forskarstuderande till ett antal begrepp, färdigheter och tekniker som krävs för att lyckas inom akademin, med fokus på att skriva på engelska.
Efter avslutad kurs ska forskarstuderande ha:
- Utvecklat sina färdigheter både i text och tal på engelska
- Ökad medvetenhet och förståelse av genrer
- Förbättrad förmågan att anpassa sin kommunikation till den avsedda publiken
- Ha förståelse för sin egen språkkunskap och utveckla strategier för att utveckla sina styrkor och motverka sina svagheter
- Uppnått förbättrad grammatisk noggrannhet i sitt arbete
- Utvecklat sin förmåga att ge och ta konstruktiv kritik och att praktiserat dessa färdigheter
- Få insikt om vikten av kritisk reflektion och praktisera att tillämpa detta på vad man läser och hör
Kursinnehåll
Huvudfokus är att uppmuntra forskarstuderande att utveckla god skrivpraxis och ges möjligheter att lägga en stabil grund för framtida arbete. Tonvikten läggs på tydlighet, sammanhållning och sammanfattning samt strukturering av texter i enlighet med olika publikgrupper och genrer. Presentationsteknik kommer att behandlas och praktiseras.
Centralt i kursen är begreppet upplevd publik och vikten av formulering av frågan.
Centralt innehåll i kursen är:
- Presentera material både skriftligt och muntligt på ett sätt som passar situationen
- Skapa en presentation som stöder framförandet
- Skriva en tydlig sammanfattning av en längre text
- Presentera strukturidéer och information av motsättande ämnesområden på ett balanserat och objektivt sätt
- Kritiskt granska och reflektera över en annan författares arbete och presentera kritiken med tydlighet och samstämmighet
- Citera eller parafrasera ord från andra författare utan att använda plagiat
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen organiseras i halvdagsseminarier, för vilka forskarstuderande förväntas ha förberett material i förväg. Under kursen kommer forskarstuderande att få individuell återkoppling från både läraren och från övriga kursdeltagare. En del av varje seminarium kommer att ägnas åt peer feedback och diskussion av kursuppgifter. Gruppdiskussion och peer feedback kommer att ge användbara möjligheter att presentera, prata om och förklara individuell forskning för personer med olika nivåer av förståelse av fältet.
Examination
Kursen examineras genom att kursens olika uppgifterna är godkända Dessa kan bestå av individuella skriftliga uppdrag, presentationer och konstruktiva granskningar. Närvaro och aktivt deltagande krävs.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
Anges vid kursstart.
Övrig information
Kursen beaktar lika villkor och har som mål att ta tillvara de resurser som
studenter med olika bakgrund, livssituation och kompetens tillför
utbildningen.
Litteraturlista och schema fastställs i annan ordning.
Kursutvärdering ska göras av kursansvarig efter varje kurstillfälle.
Resultatet av kursutvärderingen ska kommuniceras till deltagarna för denna kursomgång och kommande kursomgång samt Forskarutbildningsrådet vid IEI.