Kvalitativa metoder, grundläggande kurs, 7.5 hp

Qualitative Methods, Basic Course, 7.5 credits

9UIBL01

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Kursen tar upp historia och karakteristik för kvalitativa forskningsmetoder inom beteendevetenskaplig forskning. Vidare behandlas frågor kring kvalitet och generaliserbarhet i kvalitativa metoder. En viktig del av innehållet är också ett antal exempel på centrala kvalitativa metoder och tillämpning av dessa.

Denna kurs är planerad att ges vt-25, ht-26, vt-28.

Anmälan

https://forms.office.com/e/6yPJrfMYKy

Kontaktinformation

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs att man är antagen till forskarutbildning eller masterutbildning.

Externa doktorander behöver skicka in ett intyg på att man är antagen till forskar- eller masterutbildning till forskningsadministration@ibl.liu.se

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på forskarutbildningsnivå muntligt och skriftligt kunna:

  • Identifiera och formulera kvalitativa frågeställningar
  • Redogöra för ett par kvalitativa forskningsmetoder och deras likheter och skillnader
  • Välja, beskriva och diskutera en adekvat kvalitativ metod för att analysera data
  • Presentera, granska och värdera kvalitativa forskningsresultat
  • Redogöra för och kritiskt granska den kvalitativa vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Kursinnehåll

Kursen tar upp historia och karakteristik för kvalitativa forskningsmetoder inom beteendevetenskaplig forskning. Vidare behandlas frågor kring kvalitet och generaliserbarhet i kvalitativa metoder. En viktig del av innehållet är också ett antal exempel på centrala kvalitativa metoder och tillämpning av dessa.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Den forskarstuderande förväntas förbereda sig inför och aktivt delta i seminarier.

Examination

Muntlig examination genom redovisning på seminarier. Skriftlig examination genom en rapport om en eller flera kvalitativa metoder.

På kursen ges betygen godkänd eller underkänd.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Kurslitteratur fastställs av för kursen ansvarig lärare.