Teknikfilosofi och teknikdidaktik, 6.0 hp
Philosophy of Technology and Technology Education, 6.0 credits
9FIBL21
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
I kursen behandlas:
- Analytisk och kritisk teknikfilosofi
- Centrala teknikfilosofer/-filosofier
- Teknikfilosofiska problemställningar och begrepp med betydelse för teknikens didaktik och teknikundervisning
- Filosofiska perspektiv på teknisk kunskap och tekniska begrepp
- Kritiska och etiska perspektiv på teknik och teknikundervisning.
Kontaktinformation
-
Jonas Hallström
Examinator
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har
- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.
För denna kurs krävs dessutom att man är antagen till forskarutbildning eller masterutbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Redogöra för och kritiskt granska dominerande teknikfilosofiska forskningstraditioner och begrepp,
Färdighet och förmåga
Genomföra en teknikfilosofisk analys med tillämpning inom teknikens didaktik,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Diskutera och värdera hur teknikfilosofiska problemställningar, begrepp och argument kan användas inom teknikens didaktik.
Kursinnehåll
I kursen behandlas:
- Analytisk och kritisk teknikfilosofi,
- Centrala teknikfilosofier och -filosofer,
- Teknikfilosofiska problemställningar och begrepp med betydelse för teknikens didaktik och teknikundervisning,
- Filosofiska perspektiv på teknisk kunskap och tekniska begrepp,
- Kritiska och etiska perspektiv på teknik och teknikundervisning.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är seminarier, kursuppgifter och självstudier.
Examination
Kursen examineras muntligt vid gemensamma seminarier, och skriftligt genom en individuell kursuppgift med presentation av en egen teknikfilosofisk analys.
Alla kurstillfällen är obligatoriska.
Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
En kurslitteraturlista fastställs av för kursen ansvarig lärare innan kursens start.
Övrig information
Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forskar- och forskarutbildningsnämnden (FUN) av kursansvarig lärare.
Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.
Intyg
På students begäran kan kursbevis utfärdas av examinator.