Teknikfilosofi och teknikdidaktik, 6.0 hp

Philosophy of Technology and Technology Education, 6.0 credits

9FIBL21

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

I kursen behandlas:

  • Analytisk och kritisk teknikfilosofi
  • Centrala teknikfilosofer/-filosofier
  • Teknikfilosofiska problemställningar och begrepp med betydelse för teknikens didaktik och teknikundervisning
  • Filosofiska perspektiv på teknisk kunskap och tekniska begrepp
  • Kritiska och etiska perspektiv på teknik och teknikundervisning.

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har

  • avlagt en examen på avancerad nivå,
  • fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller
  • på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.

För denna kurs krävs dessutom att man är antagen till forskarutbildning eller masterutbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

Redogöra för och kritiskt granska dominerande teknikfilosofiska forskningstraditioner och begrepp,

Färdighet och förmåga

Genomföra en teknikfilosofisk analys med tillämpning inom teknikens didaktik,

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Diskutera och värdera hur teknikfilosofiska problemställningar, begrepp och argument kan användas inom teknikens didaktik.

Kursinnehåll

I kursen behandlas:

  • Analytisk och kritisk teknikfilosofi,
  • Centrala teknikfilosofier och -filosofer,
  • Teknikfilosofiska problemställningar och begrepp med betydelse för teknikens didaktik och teknikundervisning,
  • Filosofiska perspektiv på teknisk kunskap och tekniska begrepp,
  • Kritiska och etiska perspektiv på teknik och teknikundervisning.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är seminarier, kursuppgifter och självstudier.

Examination

Kursen examineras muntligt vid gemensamma seminarier, och skriftligt genom en individuell kursuppgift med presentation av en egen teknikfilosofisk analys.

Alla kurstillfällen är obligatoriska.

Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

En kurslitteraturlista fastställs av för kursen ansvarig lärare innan kursens start.

Övrig information

Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forskar- och forskarutbildningsnämnden (FUN) av kursansvarig lärare.

Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.

Intyg

På students begäran kan kursbevis utfärdas av examinator.