Teknikfilosofi och teknikdidaktik, 6.0 hp

Philosophy of Technology and Technology Education, 6.0 credits

9FIBL21

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

I kursen behandlas:

  • Analytisk och kritisk teknikfilosofi
  • Centrala teknikfilosofer/-filosofier
  • Teknikfilosofiska problemställningar och begrepp med betydelse för teknikens didaktik och teknikundervisning
  • Filosofiska perspektiv på teknisk kunskap och tekniska begrepp
  • Kritiska och etiska perspektiv på teknik och teknikundervisning.

Kontaktinformation

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs att man är antagen till forskarutbildning eller masterutbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • Identifiera och kritiskt granska dominerande teknikfilosofiska forskningstraditioner och begrepp
  • Visa hur teknikfilosofiska problemställningar, begrepp och argument kan användas inom teknikens didaktik
  • Genomföra en filosofisk analys med tillämpning inom teknikens didaktik.

Kursinnehåll

I kursen behandlas:

  • Analytisk och kritisk teknikfilosofi
  • Centrala teknikfilosofer/-filosofier
  • Teknikfilosofiska problemställningar och begrepp med betydelse för teknikens didaktik och teknikundervisning
  • Filosofiska perspektiv på teknisk kunskap och tekniska begrepp
  • Kritiska och etiska perspektiv på teknik och teknikundervisning.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning sker genom seminarier, kursuppgifter och självstudier.

Examination

Kursen examineras muntligt vid ett gemensamt seminarium och skriftligt genom en individuell kursuppgift med presentation av en egen teknikfilosofisk analys.

Alla kurstillfällen är obligatoriska.

På kursen ges betygen godkänd eller ej godkänd.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Kurslitteratur fastställs av för kursen ansvarig lärare.