Teknikfilosofi och teknikdidaktik, 6.0 hp
Philosophy of Technology and Technology Education, 6.0 credits
9FIBL21
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
I kursen behandlas:
- Analytisk och kritisk teknikfilosofi
- Centrala teknikfilosofer/-filosofier
- Teknikfilosofiska problemställningar och begrepp med betydelse för teknikens didaktik och teknikundervisning
- Filosofiska perspektiv på teknisk kunskap och tekniska begrepp
- Kritiska och etiska perspektiv på teknik och teknikundervisning.
Kontaktinformation
-
Jonas Hallström
Examinator
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att man är antagen till forskarutbildning eller masterutbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- Identifiera och kritiskt granska dominerande teknikfilosofiska forskningstraditioner och begrepp
- Visa hur teknikfilosofiska problemställningar, begrepp och argument kan användas inom teknikens didaktik
- Genomföra en filosofisk analys med tillämpning inom teknikens didaktik.
Kursinnehåll
I kursen behandlas:
- Analytisk och kritisk teknikfilosofi
- Centrala teknikfilosofer/-filosofier
- Teknikfilosofiska problemställningar och begrepp med betydelse för teknikens didaktik och teknikundervisning
- Filosofiska perspektiv på teknisk kunskap och tekniska begrepp
- Kritiska och etiska perspektiv på teknik och teknikundervisning.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning sker genom seminarier, kursuppgifter och självstudier.
Examination
Kursen examineras muntligt vid ett gemensamt seminarium och skriftligt genom en individuell kursuppgift med presentation av en egen teknikfilosofisk analys.
Alla kurstillfällen är obligatoriska.
På kursen ges betygen godkänd eller ej godkänd.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
Kurslitteratur fastställs av för kursen ansvarig lärare.