Pedagogiskt arbete som forskningsfält, 10.0 hp

Educational Practice as a Research Field, 10.0 credits

9FIBL10

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Denna kurs är planerad att ges vartannat år.

Kontaktinformation

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs att man är antagen till forskarutbildning eller masterutbildning.

Externa doktorander behöver skicka in ett intyg på att man är antagen till forskar- eller masterutbildning till forskningsadministration@ibl.liu.se

Lärandemål

MÅL

Efter genomgången kurs skall doktoranden kunna visa förståelse för

  • relationen mellan pedagogiskt arbete och det utbildningsvetenskapliga fältet som helhet
  • olika forskningstraditioner inom pedagogiskt arbete
  • grundläggande förutsättningar för forskning inom pedagogiskt arbete
  • aktuella frågeställningar inom pedagogiskt arbete som forskningsfält

visa färdigheter och förmågor

  • att använda grundläggande och centrala begrepp inom pedagogiskt arbete på ett adekvat sätt
  • att redogöra för och diskutera för forskningsfältet relevanta frågor
  • att orientera och placera sig inom pedagogiskt arbete som forskningsfält med avseende på traditioner och forskningsfrågor samt visa värderingsförmåga och förhållningssätt i relation till olika traditioner och frågeställningar inom forskningsfältet pedagogiskt arbete

Kursinnehåll

Kursen är en orientering i forskningsfältet pedagogiskt inom PAN (pedagogiskt arbete i Norrköping) och tar upp aktuella frågor och tendenser inom forskningsfältet pedagogiskt arbete nationellt och internationellt.

  • historisk tillbakablick över fältet
  • närliggande discipliner inom det utbildningsvetenskapliga fältet
  • traditioner samt teoretisk och metodisk utveckling inom pedagogiskt arbete som forskningsfält
  • villkor och förutsättningar för forskning inom fältet

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, diskussionsgrupper och självstudier. Studierna kommer delvis att ske genom en webbaserad kursplattform

Examination

Kursen examineras muntligt vid seminarier genom presentationer och skriftligt genom individuella kursuppgifter.

Alla kurstillfällen är obligatoriska.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Kurslitteratur fastställs av för kursen ansvarig lärare.