Introduktion till vuxnas lärande, 10.0 hp

Introduction to Adult Learning, 10.0 credits

9FIBL07

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

  • Översikt av organiseringen av vuxenutbildning, folkbildning och yrkes- och professionsutbildning i Sverige.
  • Översikt av nutida forskning om vuxenutbildning, folkbildning och yrkes- och professionsutbildning, nationellt såväl som internationellt.
  • Översikt av publiceringskanaler inom forskningsfältet vuxnas lärande.

Kontaktinformation

Behörighetskrav

För tillträde till kursen gäller att man är antagen till forskarutbildning eller masterutbildning.

Lärandemål

Kursen syftar till att utveckla den studerandes förståelse för och kunskap om vuxnas lärande som forskningsfält i relation till vuxenutbildning, folkbildning och yrkes- och professionsutbildning, från ett nationellt såväl som ett internationellt perspektiv.


Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
  • beskriva hur vuxenutbildning, folkbildning och yrkes- och professionsutbildning är organiserade i Sverige.
  • beskriva och analysera vuxnas lärande som ett kunskapskapsfält i termer av nutida trender vad gäller forskningsobjekt, teorier och metodologier.
  • beskriva och analysera vuxnas lärande som ett kunskapsfält i relation till det egna forskningsprojektet.
  • beskriva befintliga publiceringskanaler inom forskningsfältet vuxnas lärande.

Kursinnehåll

  • Översikt av organiseringen av vuxenutbildning, folkbildning och yrkes- och professionsutbildning i Sverige.
  • Översikt av nutida forskning om vuxenutbildning, folkbildning och yrkes- och professionsutbildning, nationellt såväl som internationellt.
  • Översikt av publiceringskanaler inom forskningsfältet vuxnas lärande.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen genomförs i seminarieform där de studerande medverkar med egna presentationer liksom granskning av kollegors arbeten.

Examination

Kursen examineras genom:

  1. presentation av en analys av internationell tidskrift inom forskningsfältet vuxnas lärande.
  2. ett forskningspaper som presenteras vid kursens sista seminarium.
  3. att kommentera på en av medstuderandes forskningspaper.
  4. aktivt deltagande i seminariediskussionerna.

På kursen ges betygen godkänd och ej godkänd.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Kurslitteratur anvisas av kursansvarig.