Metodutveckling och validering inom Forensisk Toxikologi, 5.0 hp
Method development and validation in forensic toxicology, 5.0 credits
8FO0160
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
Kursen behandlar strategier för utveckling och validering av kvalitativa och kvantitativa mätmetoder för bestämning av endogena och exogena substanser i provmaterial från människa.
Kursen belyser likheter och skillnader mellan olika provmaterial, analystekniker och frågeställningar och arbetar både teoretiskt och praktiskt med utvecklings- och valideringsplaner utifrån kursdeltagarnas forskningsområden.
Anmälan
https://www.lyyti.in/Application_form_Metodutveckling_och_validering_inom_Forensisk_ToxikologiSpring_2026_8FO0112_3302Kontaktinformation
-
Robert Kronstrand
Examinator -
Lisa Hoffstedt
Administratör
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har
- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60hp på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Beskriva strategier för metodutveckling inom forensisk toxikologi
Beskriva olika modeller för validering av metoder för toxikologiska bestämningar
Färdighet och förmåga
Uppvisa ett vetenskapligt förhållningssätt till metodutveckling och validering inom forensisk toxikologi
Självständigt planera metodutveckling och metodvalidering avseende forensisk toxikologi
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Värdera vetenskapliga studier utifrån metodikens prestanda
Relatera egna och andras forskningsresultat till vedertagna principer om metodvalidering inom forensisk toxikologisk forskning
Kursinnehåll
Kursen behandlar strategier för utveckling och validering av kvalitativa och kvantitativa mätmetoder för bestämning av endogena och exogena substanser i provmaterial från människa.
Kursen belyser likheter och skillnader mellan olika provmaterial, analystekniker och frågeställningar och arbetar både teoretiskt och praktiskt med utvecklings- och valideringsplaner utifrån kursdeltagarnas forskningsområden.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är föreläsning, seminarium, fallbeskrivning samt studieuppgift.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift som presenteras och diskuteras vid ett seminarium. Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. De obligatoriska momenten är studieuppgifter och seminarier.
Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Godkänd eller Underkänd.
Intyg
På students begäran kan kursbevis utfärdas av examinator.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
En förteckning över rekommenderad litteratur kommer att tillhandahållas av kursledningen före kursstart.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.
Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.