Enkätmetodik, 1.5 hp
Questionnaire design, 1.5 credits
8FO0157
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
Kursens syftar till att kunna planera och genomföra en enkätstudie men också att kunna bedöma och värdera forskning som är baserad på enkätdata. Kursen kommer att ha ett genomgående respondentperspektiv. Målet är att ge verktyg för att kunna planera enkätstudier där respondenterna upplever att de kan bidra med relevant och rättvisande information samtidigt som studien genererar tillförlitliga och valida resultat för forskaren.
Mer specifikt innehåller kursen följande moment:
- Fördelar och nackdelar med olika metoder för datainsamling
- De olika stegen för att planera en enkätundersökning
- Frågekonstruktion
- Responspsykologi och motivation
- Metoder för att testa och validera enkätfrågor
- Metoder för att rapportera och värdera kvalitet i enkätstudier
- Etiska aspekter i enkätundersökningar
Kursen äger rum 2 dagar v46, 2 dagar v48 och en dag v50.
Anmälan
https://www.lyyti.in/Application_form_Questionnaire_design_8FO0157_Autumn_2025_4104Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har
- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.
Lärandemål
För denna kurs krävs inga särskilda förkunskaper i övrigt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: Kunskap och förståelse
- Förstå processen att konstruera och validera en enkät
- Förklara och diskutera olika verktyg för att konstruera och testa enkätfrågor, inkluderande responspsykologi och kognitiva intervjuer
- Beskriva planering och genomförande av en enkätundersökning, inkluderande kommunikation med respondenter och etiska aspekter
***Färdighet och förmåga ***
- Tillämpa olika verktyg för enkätkonstruktion och argumentera för fördelar och nackdelar med olika val i frågekonstruktionen
- Kritiskt granska och bedöma enkätfrågor och enkätundersökningar
***Värderingsförmåga och förhållningssätt ***
- Värdera en enkätundersökning utifrån ett respondentperspektiv
Kursinnehåll
Kursens syftar till att kunna planera och genomföra en enkätstudie men också att kunna bedöma och värdera forskning som är baserad på enkätdata. Kursen kommer att ha ett genomgående respondentperspektiv. Målet är att ge verktyg för att kunna planera enkätstudier där respondenterna upplever att de kan bidra med relevant och rättvisande information samtidigt som studien genererar tillförlitliga och valida resultat för forskaren.
Mer specifikt innehåller kursen följande moment:
- Fördelar och nackdelar med olika metoder för datainsamling
- De olika stegen för att planera en enkätundersökning
- Frågekonstruktion
- Responspsykologi och motivation
- Metoder för att testa och validera enkätfrågor
- Metoder för att rapportera och värdera kvalitet i enkätstudier
- Etiska aspekter i enkätundersökningar
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är föreläsningar och grupparbete.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift som genomförs i grupp och presenteras och diskuteras vid ett seminarium. För godkänt krävs närvaro och aktivt deltagande i föreläsningar, gruppuppgiften och seminariet.
Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
**Byte av examinator**
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
**Betygsskala**
Godkänd eller Underkänd.
**Intyg**
På students begäran kan kursbevis utfärdas av examinator.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
En förteckning över rekommenderad litteratur kommer att tillhandahållas av kursledningen före kursstart.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.
Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.