Ekonomisk utvärdering av insatser i hälso- och sjukvård, 5.0 hp

Economic Evaluation of Health Care Programmes, 5.0 credits

8FO0152

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Resultat från hälsoekonomiska utvärderingar används som en del av beslutsunderlaget vid prioriteringar och resursfördelning inom hälso- och sjukvården. Det är därför viktigt att personer verksamma i och kring hälso- och sjukvården kan tolka (och i någon mån utföra) hälsoekonomiska utvärderingar.

Kursen fokuserar på de vanligaste metoderna för hälsoekonomiska utvärderingar och målsättningen är att ge deltagarna en grundläggande förståelse samt färdigheter för att kritiskt bedöma dessa utvärderingar.

En hälsoekonomisk utvärdering skattar och jämför kostnader och hälsoutfall av två (eller fler) behandlingsalternativ. Detta innebär att såväl kostnader som hälsoutfall behöver kunna mätas och kvantifieras för att komma fram till vad det kostar att uppnå en enhet hälsa om en behandling ges i stället för en annan.

Kursen äger rum v45 och v47 2025.

Anmälan

https://www.lyyti.in/Ekonomisk_utvardering_av_insatser_i_halso_och_sjukvard_2025_8FO0152_5171

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har

  • avlagt en examen på avancerad nivå,
  • fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60hp på avancerad nivå, eller
  • på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.

För denna kurs krävs inga särskilda förkunskaper i övrigt.

Särskild information

Kursen är riktad till forskarstuderande med intresse för hälsoekonomi.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas* *studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Förklara bakgrunden till hälsoekonomiska utvärderingar och på vilka grunder de vilar.
  • Diskutera hälsoekonomiska utvärderingsmetoder.
  • Förklara och tolka hälsoekonomiska simuleringsmodeller.

Färdighet och förmåga

  • Kritiskt granska och bedöma hälsoekonomiska utvärderingar.
  • Tolka resultat av hälsoekonomiska utvärderingar.
  • Kombinera medicinska och ekonomiska data för att genomföra en hälsoekonomisk utvärdering.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera resultat från hälsoekonomiska utvärderingar.
  • Sätta resultaten av hälsoekonomiska utvärderingar (kostnad per uppnådd effekt) i kontext.
  • Bedöma betydelsen av osäkerhet i de data som ligger till grund för en utvärdering.

Kursinnehåll

Resultat från hälsoekonomiska utvärderingar används som en del av beslutsunderlaget vid prioriteringar och resursfördelning inom hälso- och sjukvården. Det är därför viktigt att personer verksamma i och kring hälso- och sjukvården kan tolka (och i någon mån utföra) hälsoekonomiska utvärderingar.

Kursen fokuserar på de vanligaste metoderna för hälsoekonomiska utvärderingar och målsättningen är att ge deltagarna en grundläggande förståelse samt färdigheter för att kritiskt bedöma dessa utvärderingar.

En hälsoekonomisk utvärdering skattar och jämför kostnader och hälsoutfall av två (eller fler) behandlingsalternativ. Detta innebär att såväl kostnader som hälsoutfall behöver kunna mätas och kvantifieras för att komma fram till vad det kostar att uppnå en enhet hälsa om en behandling ges i stället för en annan.

Mer specifikt innehåller kursen följande moment:

  • Grundläggande teori om hälsoekonomisk utvärdering
  • Identifiering, kvantifiering och värdering av kostnader
  • Mätning av hälsoutfall, främst kvalitetsjusterade levnadsår (så kallade QALYs)
  • Olika utvärderingsmetoder och tolkning av resultat
  • Hälsoekonomiska simuleringsmodeller
  • Hantering av osäkerhet i de data som tillämpas
  • Analys av resultat
  • Kritisk granskning av hälsoekonomiska utvärderingar
  • Hälsoekonomiska utvärderingars betydelse och roll i prioriteringsarbete

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.

Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, seminarium och praktiska övningar.

Examination

Examination sker i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Examinationsuppgiften bedöms som antingen godkänd eller att den behöver kompletteras. Komplettering skickas till examinerande lärare inom 3 månader för ny bedömning.

Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Godkänd eller Underkänd.

Intyg

På students begäran kan kursbevis utfärdas av examinator.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

En förteckning över rekommenderad litteratur kommer att tillhandahållas av kursledningen före kursstart.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.

Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.