Teoretiska grunder för resursallokering inom hälso- och sjukvård, 5.0 hp
Theoretical Foundations of Resource Allocation in Health Care, 5.0 credits
8FO0147
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
I kursen studeras grundläggande teoretiska ställningstaganden rörande sjukvårdens resursfördelning inom ämnesområdena etik, hälsoekonomi och statsvetenskap och de konsekvenser dessa ställningstaganden får för svensk hälso- och sjukvård.
Kursen äger rum v 18, 2 hela dagar v 19, 2 hela dagar v 21 och sedan examination (1 -2 dagar beroende på antal studenter) v 23
Anmälan
https://www.lyyti.in/Application_form_Theoretical_foundation_of_resource_allocation_8FO0147_Spring_2026_2930Kontaktinformation
-
Lars Sandman
Kursansvarig -
Lars-Åke Levin
Examinator -
Nora Östrup
Administratör
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har
- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60hp på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas* *studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Redogöra för grundläggande teoribildningar inom etik, hälsoekonomi och statsvetenskap som rör resursallokering inom hälso- och sjukvården.
***Färdighet och förmåga***
Analysera hur de teoretiska ställningstaganden som görs i litteraturen kan kopplas till nuvarande system och förutsättningar för resursallokering inom hälso- och sjukvården.
***Värderingsförmåga och förhållningssätt***
Värdera och reflektera över överensstämmelser respektive konflikter mellan olika ställningstaganden beskrivna i den teoretiska litteraturen och grundläggande ställningstaganden inom hälso- och sjukvården.
Kursinnehåll
I kursen studeras grundläggande teoretiska ställningstaganden rörande sjukvårdens resursfördelning inom ämnesområdena etik, hälsoekonomi och statsvetenskap och de konsekvenser dessa ställningstaganden får för svensk hälso- och sjukvård.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är inledande orienterande föreläsningar, samt därefter litteraturseminarier.
Examination
Examinationen består av en individuell inlämningsuppgift följd av seminarium med respondent- och opponentskap. Deltagande i litteraturseminarier är obligatoriskt.
Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Godkänd eller Underkänd.
Intyg
På students begäran kan kursbevis utfärdas av examinator.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
En förteckning över rekommenderad litteratur kommer att tillhandahållas av kursledningen före kursstart.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.
Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.