Innovation och bioentreprenörskap, 3.0 hp

Innovation and Bioentrepreneurship, 3.0 credits

8FO0145

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Denna kurs introducerar grunderna för innovation och impact inom life science. Kursen ger en översikt över marknaden inom life science samt affärsutvecklingsmöjligheter inom life science industrin.

  • Från forskning till innovation och impact
  • Bioentreprenörs erfarenheter och fallgropar inom det svenska life science landskapet.
  • Start-up och exit strategier för ett Life science-företag.
  • Immateriella rättigheter + hur man hanterar immateriella tillgångar (Know how).
  • Juridiska frågor inom bioentreprenörskap.

Kursdagar är torsdagar i vecka 46-50 (14/11 – 12/12)

Kursansvarig är Ali Moshfegh epostadress: ali.moshfegh@liu.se

Anmälan

https://www.lyyti.in/Application_form_Innovation_and_Bioentrepreneurship_Autumn_2024_2722

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har

  • avlagt en examen på avancerad nivå,
  • fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60hp på avancerad nivå, eller
  • på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas* *studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för begreppen innovation, impact och entreprenörskap samt skillnaderna dem emellan.
  • Redogöra för innovation och dess impact i samhället.
  • Redogöra för samspelet mellan intellektuellt kapital och företag inom life science.

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa metoder för utvärdering och predikttion av impact och innovation inom ett forskningsprojekt inom life science.
  • Tillämpa metoder som skapar potential för egenföretagande och självmarknadsföring.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över möjliga strategier för innovation och impact.
  • Reflektera över den etiska och den juridiska innebörden av patent.
  • Värdera en innovation och impact utifrån FN:s globala mål för hållbar utveckling.

Kursinnehåll

Denna kurs introducerar grunderna för innovation och impact inom life science. Kursen ger en översikt över marknaden inom life science samt affärsutvecklingsmöjligheter inom life science industrin.

  • Från forskning till innovation och impact
  • Bioentreprenörs erfarenheter och fallgropar inom det svenska life science landskapet.
  • Start-up och exit strategier för ett Life science-företag.
  • Immateriella rättigheter + hur man hanterar immateriella tillgångar (Know how).
  • Juridiska frågor inom bioentreprenörskap.

Undervisnings- och arbetsformer

Challenge Based Learning (utmaningsdrivet lärande) är undervisningsformen i denna kurs. Arbetsformen i denna kurs är föreläsningar, seminarier och grupparbeten.

Examination

Kursen examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift med muntlig presentation samt kritisk granskning av andra studenters inlämningsuppgifter och muntliga presentationer. Examinationsmomenten genomförs i grupp med individuell bedömning.

Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. De obligatoriska momenten är seminarier och grupparbeten.

Komplettering av den skriftliga inlämningsuppgiften är möjlig under en tvåveckorsperiod efter den muntliga presentationen.

Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

En förteckning över rekommenderad litteratur kommer att tillhandahållas av kursledningen före kursstart.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.

Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.