Begrepp och begreppsanalys i hälso-, vård- och medicinsk vetenskap, 5.0 hp
Concepts and Concept Analysis in Health-, Caring- and Medical Science, 5.0 credits
8FO0138
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
Kursens innehåll belyser betydelsen av begrepp och teori inom hälso-, vård- och medicinsk vetenskap. Kursen omfattar metoder för begreppsanalys, epistemologiska utgångspunkter för dessa och deras betydelse för forskning och praxis. Kritisk granskning av egna och andras projekt i relation till centrala begrepp och teorier ingår i kursen.
Inget nytt kurstillfälle är planerat.
För informaiton kontakta Ann-Catrine Eldh. Se nedan.
Kontaktinformation
-
Ann Catrine Eldh
Examinator
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har
- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller
- på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.
För denna kurs krävs dessutom godkänd kurs Forskningsmetodik för doktorander (Scientific Methodology), 5 hp, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Klargöra betydelsen av att definiera och använda ämnesspecifika begrepp inom forskning
- Motivera begreppsanalys utifrån dess möjligheter och begränsningar vid forskning
Färdighet och förmåga
- Genomföra en analys av begrepp inom hälso-, vård- och medicinsk vetenskap
- Argumentera för val av begreppsanalysmetod
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Formulera en epistemologisk utgångspunkt för användning av begrepp inom hälso-, vård- och medicinsk vetenskap
Kursinnehåll
Kursens innehåll belyser betydelsen av begrepp och teori inom hälso-, vård- och medicinsk vetenskap. Kursen omfattar metoder för begreppsanalys, epistemologiska utgångspunkter för dessa och deras betydelse för forskning och praxis. Kritisk granskning av egna och andras projekt i relation till centrala begrepp och teorier ingår i kursen
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, seminarier, basgrupp och studiegrupp.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig vetenskaplig rapport, och ett vetenskapligt seminarium med opponent- och respondentskap. Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
En förteckning över referenslitteratur tillhandahålls före kursstart.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursen ges i normalfallet på svenska.
Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.
Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer