Nära vård i teori och praktik - grundkurs, 5.0 hp

Integrated Care in Theory and Practice - Basic Course, 5.0 credits

8FO0136

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Denna kurs introducerar nära vård som begrepp, princip och praktik. Kursen omfattar historik och nuläge, och ska gynna en epistemologisk utgångspunkt för forskning. Nära vård som princip innebär en tillgänglig, samordnad och jämställd vård, samskapad för och med individer, grupper och organisationer. Som forskare i nära vård är du medskapande i nuvarande och framtida service, vad gäller processer, metoder, mått och utfall.

För kommande kurstillfälle kontakta kursadministrationen.

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har

  • avlagt en examen på avancerad nivå,
  • fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller
  • på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.

För denna kurs krävs dessutom godkänd kurs Forskningsmetodik för doktorander (Scientific Methodology), 5 hp, eller motsvarande

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • motivera val av teori, ramverk eller modell för nära vård
  • identifiera samband mellan faktorer av betydelse för nära vård, som policy, process och utfall

Färdighet och förmåga

  • argumentera kring nära vård i relation till etiska, vetenskapliga och organisatoriska principer
  • använda relevanta teoretiska begrepp av betydelse för nära vård

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • klargöra och värdera principer för nära vård

Kursinnehåll

I kursen ingår schemalagda träffar 1-2 dagar per vecka under kurstiden.

Kursen vänder sig till dig som är antagen doktorand och forskar inom området eller med anknytning till begreppet nära vård. I mån av plats har du som är post doc inom nära vård möjlighet att delta i kursen.

Kursen omfattar undervisningsformerna föreläsningar, seminarier, basgrupp och studiegrupp.

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig vetenskaplig rapport som presenteras och diskuteras vid ett vetenskapligt seminarium med opponent- och respondentskap. Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

En förteckning över rekommenderad litteratur kommer att tillhandahållas av kursledningen före kursstart.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursen ges i normalfallet på svenska.

Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.

Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer