Klinisk forskning med tillämpning inom fysioterapi, 5.0 hp
Clinical Research within Physiotherapy, 5.0 credits
8FO0134
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
- Vetenskapliga, teoretiska och historiska grunder för fysioterapeutisk forskning.
- Terminologi tillämpad inom fysioterapeutisk forskning.
- Metodologiska aspekter avseende användning av teorier för funktionsnedsättning, diagnostik och klassifikation, intervention, prevention, behandlingsprogram och tekniker med tillämpning inom fysioterapi.
- Utvärderingsmått för interventioner med tillämpning inom fysioterapi.
- Mätegenskaper för utvärderingsmått, så som reliabilitet, validitet och sensitivitet.
Kontaktinformation
-
Martin Hägglund
Examinator
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har
- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60hp på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.
För denna kurs krävs dessutom att sökande har minst kandidatexamen i fysioterapi/sjukgymnastik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas* *studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Visa fördjupad kunskap och systematisk förståelse för vetenskapliga mätinstruments egenskaper vid utvärdering av interventioner inom fysioterapi.
Färdighet och förmåga
- Motivera selektionskriterier för studiepopulationer inom kliniska studier
- Kommunicera, motivera, kritiskt granska och försvara forskning inom fysioterapi med relevant terminologi
- Relatera egen forskning till det fysioterapeutiska vetenskapsområdet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Värdera och ta ställning till val av studiepopulationer, interventioner och utvärderingsmått och relatera detta till teoretisk och klinisk tillämpning av forskningsresultat
- Värdera och avgöra användningen av olika designer och resultat av kliniska studier baserat på teoretiska hypoteser med tillämpning inom fysioterapi
Kursinnehåll
- Vetenskapliga, teoretiska och historiska grunder för fysioterapeutisk forskning.
- Terminologi tillämpad inom fysioterapeutisk forskning.
- Metodologiska aspekter avseende användning av teorier för funktionsnedsättning, diagnostik och klassifikation, intervention, prevention, behandlingsprogram och tekniker med tillämpning inom fysioterapi.
- Utvärderingsmått för interventioner med tillämpning inom fysioterapi.
- Mätegenskaper för utvärderingsmått, så som reliabilitet, validitet och sensitivitet.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
Undervisnings- och arbetsformer i kursen är föreläsningar, litteraturstudier, gruppdiskussioner och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom skriftligt fördjupningsarbete med relevans till egen forskning samt aktiv närvaro vid obligatoriska moment. Obligatoriska moment i kursen är seminarium och gruppdiskussioner.
Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Godkänd eller Underkänd.
Intyg
På students begäran kan kursbevis utfärdas av examinator.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
En förteckning över rekommenderad litteratur kommer att tillhandahållas av kursledningen före kursstart.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.
Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.