Grundläggande kvalitativ metodik, 5.0 hp
Basic Qualitative Methodology, 5.0 credits
8FO0130
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
Kursen ” Grundläggande kvalitativ metodik” (5hp) omfattar vetenskapsfilosofisk och -teoretisk grund för kvalitativ forskning samt kvalitativ design och dess betydelse för datainsamling och -analys. Kursen vänder sig till dig som planerar eller genomför kvalitativ forskning. Även du som önskar orientera dig i grunderna för kvalitativ metod har nytta av kursen. Syftet med kursen är ökad kunskap om och förståelse för kvalitativ forskning, och saklig tillämpning av kvalitativa forskningsmetoder och -resultat inom hälso- och sjukvård och omsorg. Som kursdeltagare kan du använda eget material i kursen eller ta del av exempel från aktuell kvalitativ forskning.
Kursansvarig och examinator är Ann-Catrine Eldh, se nedan.
Kursen äger rum v36-v37 och v41
Anmälan öppen till 15 april.
Anmälan
https://www.lyyti.in/Application_form_Basic_qualitative_methodology_Autumn_2024_6379Kontaktinformation
-
Ann Catrine Eldh
Examinator -
Nora Östrup
Administratör
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har -
- avlagt en examen på avancerad nivå, -
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller -
- på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Förklara den filosofiska grunden för kvalitativ forskning
- Relatera kvalitativa metoder till olika forskningsfrågor
- Redogöra för olika designer, urval och metoder som används i kvalitativ forskning
Färdighet och förmåga
- Genomföra datainsamling med kvalitativ intervju som metod
- Överväga och motivera val av analysmetod för transkriberade forskningsintervjuer
Kursinnehåll
Kursens innehåll omfattar vetenskapsfilosofisk och -teoretisk grund för kvalitativ forskning och kvalitativ forskningsdesign samt praktisk tillämpning av kvalitativ forskningsdesign och datainsamling.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, basgrupp, studiegrupp och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig vetenskaplig rapport, och ett vetenskapligt seminarium med opponent- och respondentskap.
Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
En förteckning över referenslitteratur tillhandahållas av kursledning före kursstart.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursen ges i normalfallet på engelska.
Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.
Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.