God laboratoriesed och ackreditering, 1.5 hp
Good Laboratory Practice and Accreditation, 1.5 credits
8FO0127
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
I denna kurs kommer studenten att förvärva baskunskaper om ackrediterings- standarder och processer, med ett primärt fokus på god laboratoriesed (GLP) och andra standarder inom medicinsk laboratorievetenskap. Introduktion till andra standarder, så som GCP och GMP kommer också att ges. Kursen vänder sig till studenter som utför prekliniska laborativa studier, men även dem som utför kliniskt arbete och forskning.
Kursen äger rum v4-5 2025.
Anmälan
https://www.lyyti.in/Application_form_good_labatorary_practice_8FO0127_Spring_2025_9009Kontaktinformation
-
Markus Heilig
Examinator -
Eric Augier
Kursanvarig -
Sonia Lander
Administratör
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har
- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60hp på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas* *studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för god laboratoriesed (GLP och vissa ISO standarder), samt andra standarder (GCP, Good Clinical Practice, och GMP, Good Manufacturing Practice)
Färdighet och förmåga
- Tillämpa god laboratoriesed vid planering och genomförande av studier (både kliniska och prekliniska).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Analysera sambandet mellan en studies kvalitet och efterlevnad av en standard.
Kursinnehåll
I denna kurs kommer studenten att förvärva baskunskaper om ackrediterings- standarder och processer, med ett primärt fokus på god laboratoriesed (GLP) och andra standarder inom medicinsk laboratorievetenskap. Introduktion till andra standarder, så som GCP och GMP kommer också att ges. Kursen vänder sig till studenter som utför prekliniska laborativa studier, men även dem som utför kliniskt arbete och forskning.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom en individuell seminarieuppgift inklusive muntlig presentation och diskussion.
Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Godkänd eller Underkänd
Intyg
På students begäran kan kursbevis utfärdas av examinator.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
En förteckning över rekommenderad litteratur kommer att tillhandahållas av kursledningen före kursstart.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.
Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.