Hållbar utveckling, 3.0 hp
Sustainable Development, 3.0 credits
8FO0119
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
Kursen utgår från Agenda 2030 och kursdeltagarna genomför i grupper fördjupningsarbete relaterat till Agenda 2030 målen samt breddar sina kunskaper genom att sätta sig in i övriga gruppers arbete.
Interprofessionella kommunikationsfärdigheter tränas och varje kursdeltagares särskilda kompetenser ska integreras i studierna. Vid uppstartstillfället ges inspirationsföreläsningar på temat hållbar utveckling. I kursen ingår grupparbete med koppling till relevanta samhällsproblem med bäring på Agenda 2030. Dessutom ingår fördjupning inom det egna forskningsområdets hållbarhetsfrågor.
Kursansvarig är Maria Lerm. Kontaktuppgifter, se nedan.
Kursen äger rum v36-v48 2025.
Anmälan öppen till 16 August.
Anmälan
https://www.lyyti.in/Application_form_Sustainable_development_8FO0119_Autumn_2025_1865Kontaktinformation
-
Maria Lerm
Examinator -
Lisa Hoffstedt
Administratör
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har
avlagt en examen på avancerad nivå,
fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60hp på avancerad nivå, eller
på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
- Redogöra övergripande för FNs 17 hållbarhetsmål inom Agenda 2030 och exemplifiera relationer mellan dem
- Identifiera en utmaning med att uppnå hållbarhetsmål inom Agenda 2030 samt analysera detta problemområde med utgångspunkt från temporala/ kulturella/geografiska perspektiv
- Förklara hur eget eller närliggande forskningsfält berörs av Agenda 2030
Färdighet och förmåga
- Inhämta, tolka och sammanställa information från vetenskaplig litteratur och det omgivande samhället, relevant för ett definierat problemområde inom Agenda 2030
- Identifiera olika perspektiv inom en utmaning inom Agenda 2030 baserat på information från relevanta källor
- Använda olika presentationstekniker för att kommunicera mål kopplade till Agenda 2030
- Kommunicera resultatet av ett genomfört arbete med bäring på hållbar utveckling på engelska, såväl skriftligt som muntligt.
- Analysera och vetenskapligt diskutera aspekter av hållbar utveckling inom eget eller närliggande forskningsområde
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Belysa sina egna och andras värderingar i relation till samhällsutmaningarna i Agenda 2030
- Relatera till värdekonflikter utifrån olika perspektiv och möjliga lösningar inom det identifierade problemområdet
- Analysera de värdegrunder som skapar intressekonflikter avseende hållbarhetsfrågor inom eget eller närliggande forskningsområde
Kursinnehåll
Kursen utgår från Agenda 2030 och kursdeltagarna genomför i grupper fördjupningsarbete relaterat till Agenda 2030 målen samt breddar sina kunskaper genom att sätta sig in i övriga gruppers arbete.
Interprofessionella kommunikationsfärdigheter tränas och varje kursdeltagares särskilda kompetenser ska integreras i studierna. Vid uppstartstillfället ges inspirationsföreläsningar på temat hållbar utveckling. I kursen ingår grupparbete med koppling till relevanta samhällsproblem med bäring på Agenda 2030. Dessutom ingår fördjupning inom det egna forskningsområdets hållbarhetsfrågor.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
All undervisning sker på engelska. Arbetsformer som tillämpas i denna kurs är föreläsningar, seminarier och grupparbete som sker fysiskt och/eller digitalt under terminen samt självstudier.
Examination
Examination sker genom löpande skriftlig och muntlig rapportering på engelska individuellt och i grupp: skriftliga och muntliga rapporter regelbundet under kursen om arbetets progress (individuellt) samt slutlig sammanställning av arbetet med tillhörande muntlig presentation (i grupp) för övriga kursdeltagare vid ett examinationstillfälle. Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för att bli godkänd på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. De obligatoriska momenten är kursstart och gruppträffar.
I examinationen ingår dessutom en skriftlig reflektion kring hur det egna forskningsområdet står i relation till Agenda 2030-arbetet. Reflektionen presenteras och diskuteras i samband med det muntliga examinationstillfället.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Godkänd eller Underkänd.
Intyg På students begäran kan kursbevis utfärdas av kursansvarig.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
Kursgivaren kommer att tillhandahålla en förteckning över relevant litteratur före kursstart.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare. Kursen samläses med den fristående kursen Hållbar Utveckling, 3 hp, grundläggande nivå.
Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.