Hållbar utveckling, 3.0 hp
Sustainable Development, 3.0 credits
8FO0119
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
Kursen utgår från FNs 17 hållbarhetsmål och kursdeltagarna genomför i grupper fördjupningsarbete inom ett av målen samt breddar sina kunskaper i övriga hållbarhetsmål genom att sätta sig in i övriga gruppers arbete.
Interprofessionella kommunikationsfärdigheter tränas och varje kursdeltagares särskilda kompetenser ska integreras i studierna.
I kursen ingår projektarbete med koppling till lokalt relevanta samhällsproblem med bäring på Agenda 2030. Dessutom ingår fördjupning inom det egna forskningsområdets hållbarhetsfrågor.
Kursansvarig är Maria Lerm. Kontaktuppgifter, se nedan.
Kursen äger rum v36-v48 2024.
Anmälan öppen till 16 augusti.
Anmälan
https://www.lyyti.in/Application_form_Sustainable_development_Autumn_2024_9770Kontaktinformation
-
Maria Lerm
Examinator -
Sonia Lander
Administratör
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har
avlagt en examen på avancerad nivå,
fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60hp på avancerad nivå, eller
på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
redogöra övergripande för FNs 17 hållbarhetsmål inom Agenda 2030 och exemplifiera relationer mellan dem,
identifiera ett problemområde med koppling till ett av de 17 målen inom Agenda 2030 samt analysera detta problemområde med utgångspunkt från temporala/ kulturella/geografiska perspektiv och
förklara hur det egna forskningsfältet berörs av Agenda 2030.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
inhämta, tolka och sammanställa information från vetenskaplig litteratur och det omgivande samhället, relevant för ett definierat problemområde inom Agenda 2030,
utveckla ett lösningsförslag för ett identifierat problemområde, baserat på information från relevanta källor,
använda olika presentationstekniker för att kommunicera mål kopplade till Agenda 2030,
använda digitala kommunikationsverktyg,
kommunicera lösningsförslag på engelska, både skriftligen och muntligen och
analysera och vetenskapligt diskutera aspekter av hållbar utveckling inom det egna forskningsområdet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
belysa sina egna och andras värderingar i relation till samhällsutmaningarna i Agenda 2030,
relatera till värdekonflikter utifrån olika perspektiv och möjliga lösningar inom det identifierade problemområdet och
analysera olika värdegrunder som ligger till grund för intressekonflikter inom det egna forskningsområdets hållbarhetsfrågor.
Kursinnehåll
Kursen utgår från FNs 17 hållbarhetsmål och kursdeltagarna genomför i grupper fördjupningsarbete inom ett av målen samt breddar sina kunskaper i övriga hållbarhetsmål genom att sätta sig in i övriga gruppers arbete.
Interprofessionella kommunikationsfärdigheter tränas och varje kursdeltagares särskilda kompetenser ska integreras i studierna.
I kursen ingår projektarbete med koppling till lokalt relevanta samhällsproblem med bäring på Agenda 2030. Dessutom ingår fördjupning inom det egna forskningsområdets hållbarhetsfrågor.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
All undervisning sker på engelska. Kursen genomförs i form av ett grupparbete i Active Learning Classrooms och digitala kommunikationsverktyg under terminen samt självstudier i grupp eller på egen hand. Vid uppstartstillfället ges inspirationsföreläsningar på temat hållbar utveckling. Kursen avslutas med en hållbarhetskonferens där varje grupp gör posterpresentationer inför en bred publik med aktörer och privatpersoner från det omgivande samhället.
Examination
Examination
Examination sker genom löpande skriftlig och muntlig rapportering på engelska individuellt och i grupp: skriftliga och muntliga rapporter varannan vecka om arbetets progress (individuellt), samt en skriftlig reflektion kring hur det egna forskningsområdet står i relation till Agenda 2030-arbetet. Reflektionen presenteras och diskuteras i ett särskilt seminarium för kursdeltagare inom forskarutbildningskursen. Sammanställning av det gemensamma arbetet sker i posterform med tillhörande muntlig presentation (i grupp) . Inför posterpresentationer ska grupperna genom s.k. kamratgranskning ge konstruktiv återkoppling till en annan grupps utkast till presentation. Postrarna ska presenteras av enskilda gruppmedlemmar på engelska.
Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. De obligatoriska momenten i den här kursen är gruppträffar och en hållbarhetskonferens. Gruppens mentor är tentator och bedömer enskilda gruppmedlemmars prestation enligt kursmålen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Godkänd eller Underkänd.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
Kursgivaren kommer att tillhandahålla en förteckning över relevant litteratur före kursstart.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare. Kursen samläses med den fristående kursen Hållbar Utveckling, 3 hp, grundläggande nivå.
Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.