Forskningsmetodik för doktorander, 5.0 hp
Scientific Methodology, 5.0 credits
8FO0118
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
Denna kurs ger en introduktion till vetenskaplig metodik för doktorander, och innehåller vetenskapsteori, kvalitativa och kvantitativa metoder såväl som forskningsdesign, datainsamling och analys av data. I kursen ingår även att skriva, presentera och försvara en vetenskaplig rapport.
Kursen äger rum v41-43 (7-25 oktober) 2024.
Anmälan öppen till 15 april.
Anmälan
https://www.lyyti.in/Application_form_Sci_meth_Autumn_2024_0710Kontaktinformation
-
Anna Strömberg
Examinator -
Tiny Jaarsma
Kursansvarig -
Nora Östrup
Administratör
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har
- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60hp på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Beskriva olika typer av forskningsdesign och strategier för urval som används i kvalitativ och kvantitativ metod samt diskutera styrkor och svagheter i de resultat som genereras utifrån gjorda val
Känna till olika riktlinjer för rapportering av forskningsstudier och veta när de ska tillämpas
Färdighet och förmåga
Formulera, presentera och diskutera lämpliga studieprotokoll innefattande hypoteser, design, urval, och datainsamling och dataanalys
Presentera ett eget forskningsprojekt och belysa val av relevanta kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Reflektera över konsekvenser av val av forskningsmetod i vetenskapliga studier
- Diskutera vetenskaplig metodik utifrån grundläggande vetenskapsfilosofiska aspekter
- Kritiskt reflektera över metoder för säkerställande av validitet och reliabilitet eller trovärdighet
- Kritiskt reflektera över fördelar och nackdelar med alternativa metoder för att undersöka egna forskningsfrågor
Kursinnehåll
- Vetenskapsfilosofi
- Forskningsdesign
- Kvalitativa och mixade metoder
- Kvantitativa metoder
- Datainsamling
- Systematiska litteraturstudier och meta-analyser
- Kvalitetsregister och open data
- Skriva, presentera, försvara och utvärdera vetenskapliga rapporter
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, basgrupper, hemuppgifter och seminarier.
Examination
Gruppdiskussioner och seminarier är obligatoriska. Om en student har varit frånvarande från grupparbete och/eller seminarier måste en individuell kompletterande uppgift genomföras före examinationen. Examinationen utgörs av en skriftlig rapport, en muntlig presentation och försvar av rapporten samt opponering på en annan students rapport under kursens slutseminarium. Alla doktorander måste vara närvarande under minst en halv dag av kursexaminationen.
Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
Kursgivaren kommer att tillhandahålla en förteckning över relevant litteratur före kursstart.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.
Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.