Epidemiologi, 5.0 hp

Epidemiology, 5.0 credits

8FO0113

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Epidemiologi brukar beskrivas som den vetenskap som studerar sjukdomsmönster i befolkningen, och tillämpar denna kunskap för att uppnå bättre hälsa.

Syftet med denna kurs är att erbjuda en verktygslåda inom epidemiologi, då de flesta forskare inom medicinska vetenskaper behöver kunskap om hur man kritiskt tolkar och förstår evidens från epidemiologiska studier. Detta gäller även de som inte själva kommer att ägna sig åt epidemiologisk forskning.

Kursen innehåller lärarledd undervisning och seminarier där studenterna själva bidrar med innehållet. Föreläsningarna fokuserar på grundläggande kunskap inom epidemiologi, medan seminarierna ger tillfälle att tillämpa denna kunskap i pågående eller planerade projekt. Studenterna får möjlighet att forma sitt lärande utifrån sin egen forskning, och kursen kan på så sätt komma att bli en naturlig del i det egna forskningsprojektet.

Mera information om lärandemål, examination och undervisningsformer finns i kursplanen. Några veckor innan kursstart kommer du få ett mejl från kursledaren med information om schema och aktiviteter.

Kursen ges nästa gång VT 2025.

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har

  • avlagt en examen på avancerad nivå,
  • fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller
  • på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.

För denna kurs krävs dessutom godkänd kurs i grundläggande statistik motsvarande kursen Basic Biostatistics (4hp).

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas* *studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för förekommande metoder för att mäta hälsoförhållanden i en population.
  • Redogöra för hur faktorer som påverkar hälsoförhållanden i en population kan identifieras.

Färdighet och förmåga

  • Planera och kritiskt värdera genomförandet av epidemiologiska studier.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera användandet av epidemiologiska metoder i olika sammanhang.

Kursinnehåll

Teoretiska aspekter av epidemiologiska metoder, studiedesign, statistik och kausalitet. Praktisk användning av metoderna kommer att behandlas.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.

Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, seminarier, och individuella arbeten. Obligatoriska moment är seminarier.

Examination

Muntlig presentation vid seminarier. Individuellt skriven rapport kombinerat med granskning av annan students arbete.

Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Kursen har ingen officiell kurslitteratur. Relevant litteratur kommer diskuteras under kursens gång.

Övrig information

Kursmaterialet är på engelska och kursspråket är i normalfallet engelska.

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.

Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.