Bio- och forskningsetik, 4.0 hp

Bioethics and Research Ethics, 4.0 credits

8FO0107

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Kursen ger en översikt över bioetiska och forskningsetiska frågeställningar samt därtill kopplad lagstiftning. Särskilt fokuseras:

  • Forskning på människor
  • Utvecklingen av modern forskningsetik
  • Informerat samtycke
  • Etiska frågor i nya lovande biomedicinska metoder
  • Villkor för upphovsmannarätt och forskningsfusk
  • Relevant lagstiftning vid experimentell och klinisk forskning

Kursansvarig är Lars Sandman. Kontaktuppgifter, se nedan.

Kursen äger rum v45 och 2 dagar v48 2024.

Kursen äger rum v13 och 1 dag v15 2025.

Utvärdering VT 24

Anmälan

https://www.lyyti.in/Application_form_Bio_och_forskningsetik_8FO0107_Spring_2025_7945

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har -

  • avlagt en examen på avancerad nivå,
  • fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller
  • på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för grundläggande etiska teoribildningar.
  • Identifiera bioetiska och forskningsetiska frågeställningar.
  • Redogöra översiktligt för relevant lagstiftning som omgärdar såväl experimentell som klinisk forskning.

Färdighet och förmåga

  • Identifiera bioetiska och forskningsetiska frågeställningar.
  • Analysera och diskutera bioetiska och forskningsetiska problem i både muntlig och skriftlig kommunikation.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Visa ett adekvat förhållningssätt till bioetiska och forskningsetiska problem och en förståelse för olika synsätt på etik.

Kursinnehåll

Kursen ger en översikt över bioetiska och forskningsetiska frågeställningar samt därtill kopplad lagstiftning. Särskilt fokuseras:

  • Forskning på människor
  • Utvecklingen av modern forskningsetik
  • Informerat samtycke
  • Etiska frågor i nya lovande biomedicinska metoder
  • Villkor för upphovsmannarätt och forskningsfusk
  • Relevant lagstiftning vid experimentell och klinisk forskning

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.

Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier.

Examination

Examinationen består av två delar.

  1. I grupp skall deltagarna fylla i en ansökan om etikprövning och utforma en patientinformation. Detta diskuteras på ett obligatoriskt seminarium.
  2. Individuell inlämningsuppgift kring ett bioetiskt eller forskningsetiskt problem som diskuteras vid seminarium där också opponentskap på annan deltagares arbete ingår.

Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

  • Beauchamp, T and Childress, J: Principle of Biomedical Ethics, 5 ed. 2001, New York: Oxford University Press

  • Shamoo, A E and Resnik, D: Responsible Conduct of Research, 2009, Oxford: Oxford University Press

  • Catsanos, R et al. THE ETHICS OF UTERUS TRANSPLANTATION. *Bioethics *2013; 27: 65-73

  • Wilkinson, S and Williams, NJ: Should uterus transplants be publicly funded? *Journal of Medical Ethics *2016; 42: 559-565

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.

Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.