Vetenskaplig kommunikation och informationssökning, 3.0 hp

Scientific Communication and Information Retrieval, 3.0 credits

8FO0105

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Under kursen avhandlas grunderna för vetenskaplig kommunikation och informationssökning, utifrån följande områden:

  • Vetenskapliga artiklars struktur, språk och innehåll
  • Regelverk och förutsättningar för medförfattarskap, samt processen kring publicering, peer review och kommunikationen mellan författare och tidskriftsredaktör
  • De viktigaste källorna/databaserna för vetenskaplig information inom medicinsk vetenskap och tillvägagångssätt och sökstrategier för framgångsrik, målstyrd informationssökning i dessa, inkluderande praktiska övningar under handledning
  • Hur man designar en vetenskaplig poster och håller en muntlig presentation, samt tillvägagångssätt för att visualisera forskningresultat i grafer och figurer
  • Hur man kommunicerar vetenskapliga resultat med allmänheten
  • Aspekter kring att söka forskningsanslag, vad ansökan bör innehålla och hur den kan utformas

Kursansvarig är Pontus Henriksson. Kontaktuppgifter, se nedan.

Kursen ges på plats.

Kursen äger rum v47 och 2 dagar v50 2024.

VT25: Kursen äger rum v17-18, 22-28 April och 1 dag v20, 13 eller 15 maj.

Anmälan öppen till 15 januari.

Utvärdering VT24

Anmälan

https://www.lyyti.in/Application_form_Scientific_communication_8FO0105_Spring_2025_4103

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har

  • avlagt en examen på avancerad nivå,
  • fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60
  • hp på avancerad nivå, eller
  • på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Förstå hur man kommunicerar vetenskapliga resultat muntligt och skriftligt till forskarvärlden och till allmänheten
  • Redogöra för principerna och regelverket för vetenskapligt medförfattarskap
  • Redogöra för publiceringsprocessen för vetenskapliga artiklar

Färdighet och förmåga

  • Självständigt och strategiskt söka fram vetenskaplig information i relevanta databaser
  • Producera en vetenskaplig poster och presentera den muntligt inför ett auditorium av andra forskare
  • Kritiskt granska vetenskapliga artiklar/rapporter, med avseende på hur vetenskapliga metoder och resultat presenteras i dessa

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt värdera sina egna och andras forskningsresultat, med särskilt fokus på hur de presenteras
  • Värdera och förhålla sig till andras kritiska bedömning av egna forskningsresultat
  • Reflektera över strategiska publiceringsval samt över användandet av bibliometriska mått

Kursinnehåll

Under kursen avhandlas grunderna för vetenskaplig kommunikation och informationssökning, utifrån följande områden:

  • Vetenskapliga artiklars struktur, språk och innehåll
  • Regelverk och förutsättningar för medförfattarskap, samt processen kring publicering, peer review och kommunikationen mellan författare och tidskriftsredaktör
  • De viktigaste källorna/databaserna för vetenskaplig information inom medicinsk vetenskap och tillvägagångssätt och sökstrategier för framgångsrik, målstyrd informationssökning i dessa, inkluderande praktiska övningar under handledning
  • Hur man designar en vetenskaplig poster och håller en muntlig presentation, samt tillvägagångssätt för att visualisera forskningresultat i grafer och figurer
  • Hur man kommunicerar vetenskapliga resultat med allmänheten
  • Aspekter kring att söka forskningsanslag, vad ansökan bör innehålla och hur den kan utformas

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.

Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, seminarier, workshopar och gruppundervisning i form av praktiska övningar.

Examination

Examinationen består i att designa en vetenskaplig poster och presentera den muntligt vid ett seminarium samt att kritiskt granska en annan kursdeltagares poster.

Artikelseminarium och viss gruppundervisning utgör obligatoriska moment på kursen och aktivt deltagande i dessa är en förutsättning för godkänt. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Frånvaro från obligatoriskt moment innebär att studenten i första hand får komplettera genom att delta vid motsvarande obligatoriskt moment under senare kurstillfälle.

Student som inte uppnått godkänt resultat vid examinationen erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Kursgivaren kommer att tillhandahålla en förteckning över relevant litteratur före kursstart.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.

Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.