Fo-perspektiv på interprof. utbildning, lärande och samverkan inom hälso- och sjukvårdens praktik samt socialtjänsten, 5.0 hp
Research Perspectives on Interprof. Education, Learning and Collaboration in Health Care and Social Service Practices, 5.0 credits
8FO0098
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
Kursens innehåll är utformat så att deltagarna aktivt och kritiskt kommer att granska teori och empirisk evidens som utgångspunkt för forskning om interprofessionell samverkan, så väl inom hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens utbildningar som inom dess professionella praktiker. Innehållet belyser samspelet mellan beslut på olika policynivåer och hur lokala praktiker utformas och genomförs samt ger en översikt om tillämpning av teorier och forskningsmetodik inom forskningsfältet i olika nationella kontexter.
Kursen äger rum v35-v44 2024
Anmälan öppen till 15 april.
Anmälan
https://www.lyyti.in/Application_form_Research_Perspectives_on_Interprof_Educ_Autumn_2024_3172Kontaktinformation
-
Madeleine Abrandt Dahlgren
Examinator -
Annika Lindh Falk
Kursansvarig
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har
- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå
- eller på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Analysera och kritiskt granska den globala diskurs inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst som beskriver interprofessionell utbildning och samverkan.
- Identifiera hur globala avsiktsförklaringar och riktlinjer realiseras i lokala interprofessionella praktiker inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst.
- Jämföra teoretiska perspektiv på interprofessionell utbildning och samverkan och jämföra deras implikationer för handledning, lärande och forskning i olika nationella kontexter.
Färdighet och förmåga
- Motivera och tillämpa teorier om lärande och metoder i utformning av en empirisk studie av interprofessionellt lärande och samverkan.
- Analysera och kritiskt granska forskningsevidens gällande handledning av interprofessionellt lärande.
*Värderingsförmåga och förhållningssätt *
- Värdera empirisk forskningsevidens som kunskapsbas för kommunikation i interprofessionella praktiker.
- Värdera gruppdynamik och samverkansprocesser vid interprofessionellt lärande.
Kursinnehåll
Kursens innehåll är utformat så att deltagarna aktivt och kritiskt kommer att granska teori och empirisk evidens som utgångspunkt för forskning om interprofessionell samverkan, så väl inom hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens utbildningar som inom dess professionella praktiker. Innehållet belyser samspelet mellan beslut på olika policynivåer och hur lokala praktiker utformas och genomförs samt ger en översikt om tillämpning av teorier och forskningsmetodik inom forskningsfältet i olika nationella kontexter.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Undervisnings- och arbetsformerna i kursen är webbaserade. Hela kursen genomförs digitalt på en gemensam kursplattform. I kursen gör man individuella studieuppgifter och gruppbaserade moment, både inom den egna kursen och i samarbete med studenter antagna vid annat lärosäte. Studentgruppen möts i basgrupper online och i webinarier.
Examination
Examinationen är en individuell skriftlig uppgift baserad på en individuell portfolio där studenten samlat dokument som evidens för lärprocessen under kursen gång. Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Engradig skalaKurslitteratur
Kursgivaren kommer att tillhandahålla en förteckning över relevant litteratur före kursstart.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring DNR LiU-2017-01448 KURSPLAN 4(4) av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare. Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer. Förutsättning för deltagande är tillgång till dator med videokonferensutrustning samt internetuppkoppling av god kvalitet. Kursen genomförs på engelska.