Introduktion till teknik- och vetenskapsstudier, 8.0 hp
Introduction to Science and Technology Studies, 8.0 credits
7FTEM22
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
The course takes place in the spring semester 2026.
The course is an introduction to several key theorizations in the field of Science and Technology Studies. In addition to reading and discussing key texts, the course participants will also be familiarized with the criticism and debate surrounding key theoretical positions of the field. The course is designed to provide ample opportunities for reflection and discussion of perspectives, theories, and concepts in STS, particularly as they relate to the course participants’ own research interests. Lecturers include Steve Woolgar, Anna Storm, Harald Rohracher, Lisa Guntram, Maria Eidenskog, Sergiu Novac, and Linus Ekman Burgman.
The course admits a limited number of PhD students. If you’re interested in enrolling, please e-mail Linus Ekman Burgman (linus.ekman.burgman@liu.se) by January 23rd with a brief (max 1 page in total) description of yourself, the topic of your PhD thesis, and your expectations of the course. Notifications of acceptance will be sent out the following week.
The course will take place on Campus Valla, Linköping University, Sweden. Participants are expected to attend all sessions.
PART I: THE BASICS
Wednesday March 18th 10.15-12.00 Historicizing Technosciense (Storm) + 13.15-15.00 Provocations (Woolgar)
Thursday March 19th 10.15-12.00 Thinking Otherwise (Woolgar) + 13.15-15.00 Sociotechnical System Users (Rohracher)
PART II: TECHNOSCIENCE AND POWER
Wednesday March 25th 10.15-12.00 Multiplicity and Markets (Ekman Burgman) + 13.15-15.00 Feminist Technoscience (Guntram)
Thursday March 26th 10.15-12.00 Care (Eidenskog) + 13.15-15.00 Post-colonialism (Novac)
PART III: EPILOGUE
Wednesday April 15th 10.15-12.00 and 13.15-15.00 Essay Seminars
Thursday April 16th 10.15-12.00 and 13.15-15.00 Essay Seminars and Wrap up
Contacts:
Linus Ekman Burgman (linus.ekman.burgman@liu.se) and Anna Storm (anna.storm@liu.se), course coordinators
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har:
• avlagt examen på avancerad nivå,
• slutfört kurser om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
• på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.
För denna kurs krävs dessutom att kursdeltagare för närvarande är antagen till en forskarutbildning inom ett för kursen relevant ämne.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• beskriva centrala teoretiska positioner inom teknik- och vetenskapsstudier (STS)
Färdighet och förmåga
• analysera empiriska tillämpningar av olika teoretiska positioner inom STS
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• bedöma de teoretiska perspektivens styrkor och svagheter, och
• reflektera över relevansen av dessa perspektiv i studentens egen forskning
Kursinnehåll
Kursen är en introduktion till flera centrala teoribildningar inom teknik- och vetenskapsstudier (Science and Technology Studies [STS]). Förutom att läsa och diskutera nyckeltexter kommer kursdeltagarna även att bekanta sig med den kritik och debatt som omger fältets centrala teoretiska positioner. Kursen är utformad för att ge möjligheter till reflektion och diskussion kring perspektiv, teorier och begrepp inom STS, särskilt i relation till deltagarnas egna forskningsintressen.
Kursen fokuserar på STS-perspektiv med inriktning på processer relaterade till vetenskaplig kunskapsproduktion och teknologisk förändring. Detta innebär ett fokus på mikro- eller mesoperspektiv där tolkningar, praktiker och handlingar hos olika involverade aktörer analyseras och problematiseras. Kursen betonar därför teoretiska perspektiv och begrepp som kan användas för att förstå ” science and technology in the making”. Kursdeltagarna kommer kontinuerligt att utmanas att diskutera, kritiskt granska och jämföra olika perspektiv, ansatser och begrepp.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är självstudier, föreläsningar och seminarier.
Examination
Examinationen består av följande delar:
• Aktivt och förberett deltagande vid seminarier
• Skriftliga individuella inlämningar
Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
Kursdeltagare förses med en kurslitteraturlista innan kursstart.
Övrig information
Kursen ges på engelska.
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forskarutbildningskommittén (FUK) av kursansvarig lärare.
Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.