Moderna klassiker och teoretiska debatter i Teknik och social förändring, 10.0 hp

Modern Classics and Theoretical Debates in Technology and Social Change, 10.0 credits

7FTEM20

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Kursen ges höstterminen 2025 på halvfart (september – december).

Course Description

This course introduces technology and social change as a theoretical field by situating it in larger intellectual traditions and debates on technology, science and medicine in the social sciences and humanities.

Acknowledging the richness of theoretical developments in this broad area, the course focuses on influential intellectual streams as well as on critique, reactions, responses and new trajectories that these have opened up. The course is attentive to the co-emergence of intellectual streams, as well as the specific socio-political, cultural, philosophical, and historical contexts in which they have been developed and subsequently been employed in scholarly practice.

The course shows and invites discussion on how different theoretical perspectives can be understood as reactions and responses to previous thinking – and build on, develop or break with it. It enables discussions of distinct aspects or questions within a certain theoretical perspective, and discussions of what is shared across perspectives. It also enables discussions of analytic tensions and conflicting positions if or when different perspectives are brought into dialogue with each other. In addition, it enables discussion of the relevance of these theoretical perspectives for contemporary research, and for continued theoretical development. Finally, the course gives ample opportunity to discuss not only what a certain theoretical perspective entails, but also how it can be used and what it can help do, through the use of examples.


**Course Themes and Course Pedagogics**

The course is designed to be highly interactive, with ample time for conversations. It centers on six themes that all contribute to the understanding of technology and social change as a theoretical field by situating it in larger intellectual traditions and debates on technology, science and medicine in the social sciences and humanities:

  • Debates on Practices of Scientific Knowledge Production;
  • Debates on the Relation between Subjectivity/Objectivity and Subject/Object;
  • Debates on Techno-Scientific Governance: Institutions, Systems, Power, and Biopolitics;
  • Debates on Technological Mediation and Human-Machine Relations;
  • Debates on Bodies and Embodiment;
  • Debates on Time and Space. 



    The course starts September 1 and ends December 5, 2025. Lectures and seminars take place on Mondays, in the T-Building, Campus Valla, Linköping University.

Submit your application to phdadmin.tema-t@liu.se before May 30, 2025. Please include a short CV, a description of your planned or on-going PhD project (max a 0.5 A4), and your motivation to apply for the course.

*

Contacts: *

Jelmer Brüggemann (jelmer.bruggemann@liu.se), Director of doctoral education.

Kristin Zeiler (kristin.zeiler@liu.se) or Julia Velkova (julia.velkova@liu.se), course coordinators.

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har:

  • avlagt examen på avancerad nivå,
  • slutfört kurser om minst 240 högskolepoäng varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
  • på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.

För denna kurs krävs dessutom att kursdeltagare för närvarande är antagen till en forskarutbildning inom ett för kursen relevant ämne.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas* *studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva centrala teoretiska positioner, begrepp och fokus i studier av teknik, vetenskap och medicin, från disciplinära och/eller tvärvetenskapliga humaniora- och samhällsvetenskapliga perspektiv.

*Färdighet och förmåga*
  • Kritiskt reflektera över hur dessa olika teoretiska positioner kan förstås som reaktioner och svar på tidigare idéer och teorier – reaktioner och svar som bygger vidare på, utvecklar och/eller bryter med tidigare tänkande.

*Värderingsförmåga och förhållningssätt*
  • Bedöma de teoretiska perspektivens styrkor och svagheter.
  • Reflektera över relevansen av dessa perspektiv i doktorandens egen forskning liksom för samtida/pågående utvecklingar i fältet teknik och social förändring.

Kursinnehåll

Denna kurs introducerar teknik och social förändring som ett teoretiskt fält genom att placera det i större intellektuella traditioner och diskussioner om teknik, vetenskap och medicin från samhällsvetenskapliga och humanistiska perspektiv. Inom detta breda område fokuserar kursen på inflytelserika teoretiska strömningar och på kritik, svar, vidareutvecklingar och nya perspektiv som dessa reaktioner möjliggjort. Kursen uppmärksammar hur teoretiska strömningar vuxit fram i samspel med varandra, liksom hur de formats och utvecklats i specifika socio-politiska, kulturella, filosofiska och historiska sammanhang och använts i akademisk praxis.

Kursen visar på och inbjuder till diskussion om hur olika teoretiska perspektiv kan förstås som reaktioner och svar som bygger vidare på, utvecklar och/eller bryter med tidigare tänkande. Den möjliggör diskussion av såväl specifika frågor och fokus inifrån ett visst teoretiskt perspektiv som diskussion om frågor och fokus som är gemensamma mellan olika perspektiv. Den möjliggör också diskussion av analytiska spänningar och motstridiga positioner, när perspektiv sätts i relation till varandra, liksom diskussion av perspektivens relevans för samtida forskning och fortsatt teoretisk utveckling. Slutligen ger kursen också möjlighet att diskutera inte bara vad ett visst teoretiskt perspektiv innebär utan också hur det kan användas och vad det kan göra, genom konkreta exempel.

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, handledning.

Examination

Examinationen består av följande delar:

  • Aktivt deltagande vid seminarier
  • Skriftliga individuella inlämningar
  • Muntlig presentation

Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Kursdeltagare förses med en kurslitteraturlista innan kursstart.

Övrig information

Kursen ges på engelska.

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forskarutbildningskommittén (FUK) av kursansvarig lärare.

Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.