Ontologier, epistemologier och metodologier i tvärvetenskapliga studier, 5.5 hp

Ontologies, epistemologies and methodologies of interdisciplinary studies, 5.5 credits

7FTEM19

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Kursen utgör en kritisk introduktion till de tvärvetenskapliga studiernas historia, filosofi, sociologi och praktik. Tvärvetenskap behandlas i relation till historiska kontexter och traditionella akademiska discipliner. Vi diskuterar hur disciplinära normer och epistemiska modeller organiserar akademisk forskning, och i vilken grad och på vilka sätt de utmanas av tvärvetenskapliga anslag. Kursen adresserar också de ontologiska antagandena som olika tvärvetenskapliga traditioner vilar på och framhäver, samt undersöker tvärvetenskap som en specifik typ av kognition. Vi fokuserar på tvärvetenskapliga tolkningar av sanning och objektivitet, adresserar frågor som rör kommunikativa rationaliteter och samhällsvetenskapliga studier av vetenskap och teknologi.

Kursen fortsätter med att jämföra olika typer och former av tvärvetenskaplig forskning, dess relationella dynamik, och metodologiska utgångspunkter. Vi analyserar kritiskt skillnader i tvärvetenskapliga samarbeten mellan humaniora, samhällsvetenskap, naturvetenskap m.m. Kursen berör också relationerna mellan tvärvetenskap, transdisciplinära, postdisciplinära och antidisciplinära ansatser både inom och utanför det väst-centriska paradigmet för kunskapsproduktion.

Slutligen berörs även den forskningspolitiska inramningen för tvärvetenskapliga studier och tänkbara karriärvägar för tvärvetenskapliga forskare.


Kursstart 14 januari 2025 och hålls 1 gång / vecka i 8 veckor. På Campus Valla.

För mer information och anmälan madina.tlostanova@liu.se

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har

  • avlagt en examen på avancerad nivå,
  • fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller
  • på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.

För denna kurs krävs dessutom (anges om relevant)

  • Engelskakunskaper motsvarande Engelska 6/B på svensk gymnasienivå

Särskild information

För TEMA doktorander är totalt 7,5 hp i tvärvetenskapliga studier obligatoriska. Två av dessa poäng är reserverade för tvärvetenskapliga studier inom sitt specifika tema. 2 hp betygsätts separat.

Kursen är också öppen för övriga forskarstuderande vid LiU och andra universitet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas* *studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Reflektera kring de akademiska disciplinernas ursprung, roll och funktion
  • Redogöra för olika tvärvetenskapliga ontologier, epistemologier och metodologier

Färdighet och förmåga

  • Kritiskt undersöka likheter och skillnader mellan disciplinära, tvärvetenskapliga, transdisciplinära och postdisciplinära studier
  • Problematisera forskningspolitiska kontexter för tvärvetenskapliga studier

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt reflektera kring och situera sitt avhandlingsarbete i relation till olika tvärvetenskapliga forskningsmiljöer

Kursinnehåll

Kursen utgör en kritisk introduktion till de tvärvetenskapliga studiernas historia, filosofi, sociologi och praktik. Tvärvetenskap behandlas i relation till historiska kontexter och traditionella akademiska discipliner. Vi diskuterar hur disciplinära normer och epistemiska modeller organiserar akademisk forskning, och i vilken grad och på vilka sätt de utmanas av tvärvetenskapliga anslag. Kursen adresserar också de ontologiska antagandena som olika tvärvetenskapliga traditioner vilar på och framhäver, samt undersöker tvärvetenskap som en specifik typ av kognition. Vi fokuserar på tvärvetenskapliga tolkningar av sanning och objektivitet, adresserar frågor som rör kommunikativa rationaliteter och samhällsvetenskapliga studier av vetenskap och teknologi.

Kursen fortsätter med att jämföra olika typer och former av tvärvetenskaplig forskning, dess relationella dynamik, och metodologiska utgångspunkter. Vi analyserar kritiskt skillnader i tvärvetenskapliga samarbeten mellan humaniora, samhällsvetenskap, naturvetenskap m.m. Kursen berör också relationerna mellan tvärvetenskap, transdisciplinära, postdisciplinära och antidisciplinära ansatser både inom och utanför det väst-centriska paradigmet för kunskapsproduktion.

Slutligen berörs även den forskningspolitiska inramningen för tvärvetenskapliga studier och tänkbara karriärvägar för tvärvetenskapliga forskare.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är föreläsningar och seminarier.

Undervisnings- och examinationsspråk: engelska.

Examination

Kursen examineras genom en skriftlig individuell uppgift.

För godkänt kursbetyg krävs godkänt betyg (A-E) för examinationen.

Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Kurslitteraturen består av relevanta bokkapitel och artiklar och bestäms av kursansvarig.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.

Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.