Tvärvetenskap: I medicinsk humaniora och i skärningspunkten mellan humaniora, samhällsvetenskap, klinisk praktik och biomedicin, 3.0 hp

Interdisciplinarity: Medical Humanities and Research at the Intersections of the Humanities, the Social Sciences, Clinical Practice and Biom, 3.0 credits

7FTEM16

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

För information och anmälan, eva.danielsson@liu.se

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har

  • avlagt en examen på avancerad nivå,
  • fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller
  • på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.

För denna kurs krävs dessutom att kursdeltagare för närvarande är antagen till en forskarutbildning inom ett för kursen relevant ämne.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas* *studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva vad tvärvetenskap i medicinsk humaniora – i betydelsen humanistiska och kvalitativt samhällsvetenskapliga perspektiv på hälsa, sjukdom, medicinska praktiker, medicinska teknologier etc., - kan innebära;
  • Beskriva vad tvärvetenskap i skärningspunkten mellan medicinsk humaniora, klinisk forskning och/eller biomedicin kan innebära;

Färdighet och förmåga

  • Diskutera begreppet tvärvetenskap liksom relaterade begrepp som transdisciplinaritet och multidisciplinaritet;
  • Diskutera olika förståelser av subjektivitet och objektivitet liksom relationen dem emellan, samt hur dessa förståelser kan spela roll för tvärvetenskaplig forskning i områdena ovan;
  • Identifiera och diskutera epistemologiska antaganden, val och utmaningar i tvärvetenskaplig forskning i medicinsk humaniora och i forskning som bedrivs i skärningspunkten mellan medicinsk humaniora, klinisk forskning och/eller biomedicin;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Formulera relevansen av samt. styrkor och utmaningar i tvärvetenskaplig forskning i relation till deltagarens eget forskningsområde.

Kursinnehåll

Kursen presenterar olika förståelser av tvärvetenskaplighet inom medicinsk humaniora liksom i forskning som bedrivs i skärningspunkten mellan humaniora, samhällsvetenskap, klinisk forskning och/eller biomedicin. Under kursen diskuteras konkreta exempel. Det görs i syfte att identifiera och diskutera epistemologiska antaganden i tvärvetenskaplig forskning såväl i medicinsk humaniora som i forskning i skärningspunkten mellan humaniora, samhällsvetenskap, klinisk forskning och/eller biomedicin.

Kursen introducerar och undersöker olika förståelser av subjektivitet och objektivitet liksom relationen dem emellan, i medicinsk humaniora liksom i forskning som utförs i skärningspunkten mellan humaniora, samhällsvetenskap, klinisk forskning och/eller biomedicin. Så görs med specifikt fokus på hur dessa olika förståelser kan forma villkoren för tvärvetenskaplig forskning.

Under kursen kommer kursdeltagarna bli insatta i diskussioner om tvärvetenskap i medicinsk humaniora. De kommer att ges goda möjligheter att diskutera perspektiv, teorier och begrepp och relatera dessa till den egna forskningen.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, seminarium, mentorshandledning.

Examination

Examinationen sker i två delar:

  • Aktivt deltagande vid alla kurstillfällen
  • En skriftlig inlämning om 2,500 ord

Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Kursdeltagare förses med en översikt över rekommenderad litteratur innan kursstart.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forskarutbildningskommittén (FUK) av kursansvarig lärare.

Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.

Intyg

På students begäran kan kursbevis utfärdas av examinator.

Institution

Kursen ges av Centrum för medicinsk humaniora och bioetik (CMHB). CMHB är ett LiU centrum, organisatoriskt placerat på Institutionen för Tema.