Feministisk teknovetenskap & kroppen, 10.0 hp
Feminist Technoscience & Bodies, 10.0 credits
7FTEM15
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
Den här kursen utforskar olika verktyg (termer) och linser (teorier) att använda när man pratar om kroppen. Jag tänker på dessa som en del av feministiska teknovetenskapliga studier - men det är jag. Det är faktiskt en ganska rörig blandning av olika stråk av akademiskt arbete under de senaste 40 åren … och en del är till och med lite äldre.
Kursen är uppdelad i 3 avsnitt:
1. Making Knowledge
2. Making Bodies
3. Doing & Making Digital Knowledge
Avsnitt 1 & 2 kommer att hållas som individuella handledningar, där vi diskuterar läsningarna, deras spår i moderna diskurser och relevans för ditt arbete. Nedan är teman och läsningar för dessa avsnitt. För dessa träffas vi IRL på Tema, i Linköping.
Avsnitt 3 kommer att hållas i samband med en nationell forskarutbildning om feministisk teknovetenskap och det digitala, vilket kommer att innebära ett tvådagars IRL-möte med andra doktorander som läser samma litteratur. Dessa sessioner kommer att hållas i Norrköping. Här är information om den kursen: https://padlet.com/erickajohnson/feminist-technoscience-for-ai-doing-and-making-digital-knowl-nsqcv3f3vhaupez7
Det är möjligt att det tredje avsnittet som en fristående kurs som ger 3 hp.
Mitt mål med den här kursen är att få dig att läsa och engagera dig i arbete som inte är superhippt just nu, men som har lämnat spår i samtal som pågår inom fältet (vilket fält???), idag. För att uppnå detta har jag för varje seminarium valt något arbete som jag har funnit robust - även om det verkar lite dammigt - kanske pinsamt - nu. Sedan har jag försökt hitta något senare arbete som engagerar sig med de samtalssträngarna. Jag vill att du läser texterna, berättar för mig hur du reagerar på dem (jag förväntar mig inte att du ska gilla allt detta - mycket av det har blivit kraftigt kritiserat under de följande åren, vilket är poängen med akademisk diskussion), dra paralleller eller kontraster till andra saker du har läst, och sedan under handledningen diskutera något från ditt fält som relaterar till eller motbevisar en idé i läsningarna.
Några saker att tänka på: Vad använder dessa studier för metoder? Material? Vad är data? Hur används teori? Och hur är det med citeringsmetoder? (förslag: läs "Our Values and Our Metrics for Holding Ourselves Accountable” in Data Feminism https://data-feminism.mitpress.mit.edu/)
Kursen har inga schemalagda datum för närvarande. Om du är intresserad, skicka ett mail till kursansvarig Ericka Johnson ericka.johnson@liu.se
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har
- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas* *studenten kunna:
- Visa kunskap och förståelse om ämnet
- Visa färdighet och förmåga att diskutera kunskap, kroppen och teknologi
- Visa Värderingsförmåga och förhållningssätt till ämnets framväxt och state-of-the-art
Kursinnehåll
Kursen undersöker samhällsvetenskapliga och humaniora metoder och teorier som kan användas för att forska om förhållandet mellan kroppen, teknologi och medicin.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är en blandning av föreläsningar, meet-the-author moment och seminarier.
Examination
Examinationen är baserad på aktivt deltagande, en skriftlig uppsats relaterat till kursens innehåll och studentens avhandling samt presentation av en kursuppgift i del 3. Alla moment har obligatorisk aktivt deltagande och närvaro.
Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skalaÖvrig information
För mer information och anmälan, kontakta ericka.johnson@liu.se