Genus, natur, kultur: feministisk posthumaniora i praktiken, 10.0 hp

Gender, Nature, Culture: Feminist Posthumanities in Practice , 10.0 credits

7FTEM11

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

För mer information och anmälan, kontakta cecilia.asberg@liu.se

Behörighetskrav

  • avlagt en examen på avancerad nivå,
  • fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60

hp på avancerad nivå, eller

  • på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper
  • minst 60 hp i genusvetenskap, kulturvetenskap, filosofi, litteraturvetenskap, musikvetenskap, historia, antropologi, medievetenskap, konstnärlig forskning, samhällsrelevant humaniora eller närliggande discipliner och kritiska tvärvetenskaper.

Särskild information

Kursen vänder sig i första hand till doktorander i genusvetenskap och tvärvetenskapligt orienterade doktorander med stort intresse av att få grundläggande introduktion till posthumanistisk feministisk teori och praktik.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas* *studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Sammanfatta, reflektera över och sätta i praktisk användning viktiga analytiska begrepp som genus, natur, kultur, eller som cyborg, posthuman, postnaturlig och transkorporal, samt kunna arbeta med onto-epistemologiska nyckeltexter inom posthumanistisk genusvetenskap.
  • Sammanfatta de breda historiska dragen av kultur- och naturvetenskapernas roll i en samtida värld, samt hur detta påverkar kunskapens konfigurationer idag.

Färdighet och förmåga

  • Redogöra för viktiga kunskaper och ståndpunkter inom den tvärvetenskapliga mångfald som kallas posthumaniora, dess olika genealogier, lokus och fokus i relation till kritisk feministisk teori.
  • Kreativa färdigheter i att använda mer-än-mänskliga metodologier, exempelvis berättande exposition och fältfilosofi utifrån feministiska och transversala epistemologiska principer och omsorgsetiska förhållningssätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Vidareutveckla tvärvetenskaplig värderingsförmåga och posthumanistiska förhållningssätt som feministiskt praktiserande forskare genom förfinat bruk i eget avhandlingsarbetet, kunskapsteoretiskt, metodologiskt och /eller praktiskt.

Kursinnehåll

Kursen erbjuder en introduktion till det begreppsliga landskapet som utgörs av genus, natur, kultur samt en orientering inom dess metodologiska praktiker som går över både natur- och kulturvetenskapernas domäner. Det är denna metodologiska orientering som har samlingsbeteckningen feministiska praktiker för posthumaniora. Konstnärliga praktiker och kreativitet i kritisk tradition ryms också här. Historiska och nutida epistemologiska traditioner och disciplinära uppdelningar (studieobjekt) presenteras, och tvär- och postdisciplinära, men även vissa extra-akademiska, förhållningssätt presenteras och ramas in i kursen. Doktoranderna som deltar erbjuds kritiska och kreativa förhållningssätt för att kunna reflektera över utmaningar och öppningar i relation till den egna avhandlingens metodologiska ramverk med hjälp av forskningspraktikerna inom genus, natur, kultur och feministisk posthumaniora.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen introducerar deltagarna i teoretiska praktiker och praktiska teorier som rör situerat vetande och performativa/transformative forskningsmetodologier genom (online) föreläsningar och seminariediskussioner grundade i läst kurslitteratur, genom experimentella workshops och samkonstituerande mer-lärarskap/med-lärande. Det som på engelska kallas peer learning är en central komponent av kursen. Det är en del av det aktiva deltagarskapet som krävs att vara en ”critical friend” och självständig medskapare av en intellektuell gemenskap.

Arbetsformerna innefattar alltså online föreläsningar och seminarier, kollektivt grupparbete på specifika platser, en muntlig slutpresentation av pågående arbete, samt en individuell inlämningsuppgift (en essä eller ett utkast av avhandlingens metodkapitel).

Examination

Denna kurs examineras på basis av två viktiga komponenter.

Först, kursen examineras utifrån hög grad av aktivt deltagande i dess mest extensiva betydelse. Detta innefattar en omsorgsfull och samarbetsorienterad, väl inläst delaktighet i alla diskussionsforum, seminarier och workshops, muntlig slutpresentation och kursvärdering. Aktivt deltagande innefattar ett bekräftande, kritiskt och kreativt förhållningssätt till närvaro i online-sessioner och på fysisk plats (vid workshops), kursvärdering, i förslag på ytterligare litteratur och den muntliga slutpresentationen av det pågående arbetet.

För det andra, kursen examineras också genom att en individuell skrivuppgift som lämnas in för granskning. Att väl kommentera andras skrivarbeten i kritisk och konstruktiv anda ingår också i examinationen.


Den individuella skrivuppgiften kan bestå av en essä som redogör för relevant kurslitteratur och bearbetar metodologiska förhållningssätt kritiskt och kreativt i relation till denna läsning, eller av ett bearbetat utkast av ett utsnitt, exempelvis ett metodkapitel, från doktorandens avhandlingsarbete.

Bägge komponenterna, aktivt deltagande i kursens alla delmoment och en inlämningsuppgift, krävs för att godkännas på kursen. Student som missat ett moment eller tillfälle erbjuds möjlighet till att lämna in en kortare skriftlig kompensationsuppgift.

Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till om-examination i vid senare kurstillfälle. Omfattningen på inlämningsuppgiften vid om-examination skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

En lista med information om undervisningstillfällen, kurslitteratur och några viktiga begrepp samt förhållningssätt till litteraturen finns att tillgå. Vid kursstart gås kurslitteraturen igenom så att alla deltagare vet hur de kan få tillgång till den.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Men det finns utrymme för att tillgodose studenternas behov av specifika ämnesinriktningar eller gemensamma övningar. Kursen görs tillsammans med studenterna.

Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.

Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.