Ontologier, epistemologier och metodologier i tvärvetenskapliga studier, 7.5 hp

Ontologies, epistemologies and methodologies of interdisciplinary studies, 7.5 credits

7FTEM10

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Kursen utgör en kritisk introduktion till de tvärvetenskapliga studiernas historia, filosofi, sociologi och praktik. Tvärvetenskap behandlas i relation till historiska kontexter och traditionella akademiska discipliner. Vi diskuterar hur disciplinära normer och epistemiska modeller organiserar akademisk forskning, och i vilken grad och på vilka sätt de utmanas av tvärvetenskapliga anslag.

Kursen adresserar också de ontologiska antagandena som olika tvärvetenskapliga traditioner vilar på och framhäver, samt undersöker tvärvetenskap som en specifik typ av kognition. Vi fokuserar på tvärvetenskapliga tolkningar av sanning och objektivitet, adresserar frågor som rör kommunikativa rationaliteter och samhällsvetenskapliga studier av vetenskap och teknologi.

Kursen fortsätter med att jämföra olika typer och former av tvärvetenskaplig forskning, dess relationella dynamik, och metodologiska utgångspunkter. Vi analyserar kritiskt skillnader i tvärvetenskapliga samarbeten mellan humaniora, samhällsvetenskap, naturvetenskap m.m.

Kursen berör också relationerna mellan tvärvetenskap, transdisciplinära, postdisciplinära och antidisciplinära ansatser både inom och utanför det väst-centriska paradigmet för kunskapsproduktion.

Slutligen berörs även den forskningspolitiska inramningen för tvärvetenskapliga studier och tänkbara karriärvägar för tvärvetenskapliga forskare.

För mer information och anmälan, kontakta madina.tlostanova@liu.se

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har

  • avlagt en examen på avancerad nivå,
  • fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller
  • på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.

För denna kurs krävs dessutom

  • Engelskakunskaper motsvarande Engelska 6/B på svensk gymnasienivå

Särskild information

Kursen omfattar två moduler. Den första modulen (2 hp) syftar till att de studerande ska få en övergripande bild av ämnet. Den vänder sig till forskarstuderande vid alla fakulteter och institutioner. Målgruppen för den andra modulen (5,5 hp) är i huvudsak forskarstuderande vid institutionen vid Tema och institutionen för Beteendevetenskap och Lärande (IBL), men är också öppen för övriga forskarstuderande vid LiU.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Reflektera kring de akademiska disciplinernas ursprung, roll och funktion
  • Redogöra för olika tvärvetenskapliga ontologier, epistemologier och metodologier
  • Kritiskt undersöka likheter och skillnader mellan disciplinära, tvärvetenskapliga, transdisciplinära och postdisciplinära studier
  • Problematisera forskningspolitiska kontexter för tvärvetenskapliga studier
  • Kritiskt reflektera kring och situera sitt avhandlingsarbete i relation till olika tvärvetenskapliga forskningsmiljöer

Kursinnehåll

Kursen utgör en kritisk introduktion till de tvärvetenskapliga studiernas historia, filosofi, sociologi och praktik. Tvärvetenskap behandlas i relation till historiska kontexter och traditionella akademiska discipliner. Vi diskuterar hur disciplinära normer och epistemiska modeller organiserar akademisk forskning, och i vilken grad och på vilka sätt de utmanas av tvärvetenskapliga anslag.

Kursen adresserar också de ontologiska antagandena som olika tvärvetenskapliga traditioner vilar på och framhäver, samt undersöker tvärvetenskap som en specifik typ av kognition. Vi fokuserar på tvärvetenskapliga tolkningar av sanning och objektivitet, adresserar frågor som rör kommunikativa rationaliteter och samhällsvetenskapliga studier av vetenskap och teknologi.

Kursen fortsätter med att jämföra olika typer och former av tvärvetenskaplig forskning, dess relationella dynamik, och metodologiska utgångspunkter. Vi analyserar kritiskt skillnader i tvärvetenskapliga samarbeten mellan humaniora, samhällsvetenskap, naturvetenskap m.m.

Kursen berör också relationerna mellan tvärvetenskap, transdisciplinära, postdisciplinära och antidisciplinära ansatser både inom och utanför det väst-centriska paradigmet för kunskapsproduktion.

Slutligen berörs även den forskningspolitiska inramningen för tvärvetenskapliga studier och tänkbara karriärvägar för tvärvetenskapliga forskare.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är föreläsningar och seminarier i den första modulen och seminarier samt en workshop i den andra modulen.

Examination

Den första modulen (2 hp) examineras genom en individuell muntlig presentation. Den andra modulen (5,5 hp) examineras genom en skriftlig individuell uppgift.

För godkänt kursbetyg krävs betyget Godkänt för examinationen av den första modulen och godkänt betyg (A-E) för examinationen av den andra modulen.

Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Kurslitteraturen består av relevanta bokkapitel och artiklar och bestäms av kursansvarig.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.

Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.