Lyssna på barn: rättigheter, delaktighet och röster i forskning och politik, 7.5 hp
Listening to Children: rights, participation and voices of children in research and politics, 7.5 credits
7FTEM06
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
Kursansökan är inte längre möjlig för årets kurs 2024, den är fullbokad.
För information och anmälan; Eva Danielsson
Kontaktinformation
-
Jonathan Josefsson
Kursanvarig -
Karin Zetterqvist Nelson
Kursanvarig
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har
- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.
Särskild information
Kursen är en obligatorisk del i Tema Barns forskarutbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas* *studenten kunna:
- redogöra för grundläggande filosofiska antaganden i teorier om kommunikation och särskilt lyssnande
- redogöra för grundläggande teoretiska perspektiv i forskning om barns och ungdomars rättigheter, delaktighet och röst i politiska processer
- beskriva och analysera teoretiska perspektiv på barns rättigheter i relation till Barnkonventionen och andra policydokument om barns rättigheter
- beskriva och diskutera vetenskapliga metoder i forskning som tar avstamp i barns deltagande, röster och perspektiv
- kritiskt granska och värdera forskningsresultat som baseras på barns deltagande, röster och perspektiv
- redogöra för och kritiskt diskutera forskning om implementering av barns rättigheter i olika samhälleliga sfärer (hälsovård, migration, skola, socialtjänst, samhällsplanering, etc)
Kursinnehåll
Att lyssna på barn och ungdomar utgör ett centralt inslag i både forskning och politik i ett nutida modernt samhälle. Metoder att involvera barn i forskning och politik i syfte att skapa delaktighet och inflytande har blivit allt fler. Likaså växer antalet undersökningar som riktas till unga och barn direkt, som innebär att barns röster återfinns i sammanhang där samhällsproblem debatteras. Ur ett kritiskt perspektiv framträder också mer problematiska dimensioner. Barns röster används inte sällan på en symbolisk nivå, för att skapa legitimitet åt en rad olika aktörer, intressen och projekt. Betoningen på lyssnande, delaktighet och barns röster har på detta sätt blivit en integrerad del av nya former av styrning för att kontrollera och reglera barn och ungdomar.
Denna kurs syftar till att förmedla metodologiska och teoretiska verktyg för en kritisk analys av hur barn och ungas rättigheter, delaktighet och röster används i forskning och politik. Kursen engagerar sig i hur barnspecifika metoder, som till exempel barnintervjuer och deltagande observationer, är utformade för att fånga barns upplevelser och röster. Barnmetodik diskuteras i relation den historiska utveckling som ägt rum inom barn- och barndomsforskningen under 1900-talet fram till idag. Doktoranderna uppmuntras att använda sina egna forskningsprojekt för att engagera sig i kursens nyckelelement
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen omfattar fem veckor, varav en genomförs på campus Valla, på Tema Barn, och övriga fyra on-line. Den campus-baserade veckan genomförs kursens andra vecka (vecka nummer två).
Examination
Kursen examineras omfattar såväl ett skriftligt som muntligt moment som ska genomföras för godkänd kurs. Den forskarstuderande förväntas under kursens sista vecka lämna in en skriftlig uppgift. Därefter behandlas de skriftliga uppgifterna vid ett examinerande seminarium alla texter diskuteras och kommenteras enligt ett på förhand uppgjort schema. Närvaro vid seminariet är obligatoriskt för att kursen ska godkännas. Läraren bedömer de inlämnade skriftliga texterna enligt betygsskalan g/u. Frånvaro från seminariet kräver en kompletterande uppgift som bifogas den skriftliga examinationsuppgiften.
Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen samt vid två senare tillfällen under nästföljande år. Omfattningen vid omexamination kräver en särskild komplettering för att kompensera utebliven närvaro vid examinerande seminarium.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
Information om kurslitteratur
Övrig information
Intyg
På students begäran kan kursbevis utfärdas av examinator.
Exempel på information som kan finnas här:
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.
Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.