Barn- och barndomsforskning: från klassiker till nya kritiska perspektiv, 7.5 hp
Child research: from classics to new critical perspectives, 7.5 credits
7FTEM05
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
För information och anmälan, eva.danielsson@liu.se
Kontaktinformation
-
Johanna Sköld
Kursanvarig -
Johanna Sjöberg
Kursanvarig
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har
- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskap.
Särskild information
Kursen riktar sig till forskarstuderande som forskar om barn och/eller barndom inom humaniora, samhällsvetenskap, pedagogik eller tvärvetenskapliga studier. Kursen ges på halvfart.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas* *studenten kunna:
- beskriva, diskutera och syntetisera klassiska vetenskapliga arbeten om barn
- redogöra översiktligt för utgångspunkter inom vetenskapliga traditioner som varit betydelsefulla för utvecklingen av tvärvetenskaplig barn- och barndomsforskning.
- exemplifiera och analysera hur barn- och barndomsforskning bidrar till kritiska perspektiv inom humaniora och samhällsvetenskap.
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på hur forskning om barn har bidragit till att utmana förståelser av såväl människa som samhälle. Den tar avstamp i olika discipliners forskning om barn och lyfter fram den tvärvetenskapliga barn- och barndomsforskningens kunskapsbidrag. Kursen är kronologiskt upplagd där de forskarstuderande läser klassiska originaltexter och bearbetar dem för att skapa en överblick över barn- och barndomsforskningsfältets framväxt. Kursen innefattar sex olika teman: klassiska filosofer och deras syn på barn; klassiker inom psykologi och pedagogik; tidiga barn- och ungdomsforskare från skilda discipliner och deras bidrag till kritiska perspektiv på barn, barndom och ungdom; den tidiga utvecklingen av tvärvetenskaplig barn- och barndomsforskning i Sverige med särskilt fokus på Tema Barn; den nya barndomssociologin och dess bidrag till att forma barn- och barndomsforskning som tvärvetenskapligt fält; dess nutid och framtid och vilka nya kritiska perspektiv forskningsfältet kan bidra med.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisnings- och arbetsformer för denna kurs består dels av inspelade föreläsningar, dels av seminarier på plats. Inför seminarierna förbereder studenterna presentationer och skriftliga underlag som diskuteras på seminarierna.
Examination
Kursen examineras dels löpande genom aktivt deltagande på seminarier till vilka de forskarstuderande förbereder presentationer och skriftliga underlag, dels genom en skriftlig slutuppgift.
Om särskilda omständigheter råder, och om det är möjligt med hänsyn till utformningen av de obligatoriska momenten, får examinator besluta att ersätta obligatoriska moment med andra likvärdiga moment.
Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
Kurslitteratur anges i kursens Studieguide. Litteraturen består av texter på svenska och engelska.
Övrig information
Intyg
På students begäran kan kursbevis utfärdas av examinator.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.
Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.