Forskningsprocess, metodologiska grunder och etiska överväganden i barn- och barndomsforskning, 7.5 hp
Research process, methodological perspectives and ethical reflections, 7.5 credits
7FTEM04
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
För information och anmälan, eva.danielsson@liu.se
Kontaktinformation
-
Asta Cekaite
Kursansvarig
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har
- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den forskarstuderande kunna:
- kritiskt läsa och granska tidigare forskning för ett avhandlingsprojekt
- formulera och diskutera framskrivning av tidigare forskning med fokus på motivering av problemformulering, forskningsfrågor och metod med utgångspunkt i eget avhandlingsarbete
- identifiera metoder som används inom forskning med och om barn
- granska relation mellan teori, ontologi, epistemologi och konkreta forskningsstudier
- diskutera forskningsetiska regelverk och förhållningssätt i forskning om barn
Kursinnehåll
Kursen syftar till att ge den forskarstuderande möjlighet att pröva att skriva fram tidigare forskning med utgångspunkt i eget avhandlings-projekt. Kursen lägger en bred grund för ett vetenskapligt förhållnings-sätt, vetenskapliga arbetsmetoder och grundläggande steg i forsknings-processen om barn. Kursen fokuserar på viktiga steg i forsknings-processen, specifikt med fokus på hur tidigare forskning är grund-läggande i formulering av ett forskningsproblem och forskningsfrågor, val av metod (för datainsamling och analys) och i analysarbetet. I kursen diskuteras hur man kritiskt förhåller sig till tidigare forsknings-studier, teoretiska och metodologiska val. Etiska förutsättningar och regelverk för forskning om barn presenteras och diskuteras. Tidigare forskning presenteras i form av en skriftlig redovisning och ligger till grund för kollegial granskning och diskussion kring hur tidigare forskning kan presenteras och hur den kan informera framtida avhandlingsarbetet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är: föreläsningar, seminarier, individuella studieuppgifter, individuella skriftliga uppgifter och presentationer.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier där skriftligt individuellt arbete presenteras och diskuteras.
Om särskilda omständigheter råder, och om det är möjligt med hänsyn till utformningen av de obligatoriska momenten, får examinator besluta att ersätta obligatoriska moment med andra likvärdiga moment.
Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
En lista med kurslitteratur kommer att tillhandahållas av kursansvarig innan kursstart.
Övrig information
Intyg
På students begäran kan kursbevis utfärdas av examinator.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen utgår från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.
Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.