Organisera för utmaningar med digitalisering och cyberrymden, 10.0 hp
Organizing for the Grand Digital Challenge, 10.0 credits
7FIEI22
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
Kursen är inriktad på den stora digitala utmaningen, som kan garantera att införandet av digital och annan teknik sker på ett ansvarsfullt sätt. Den stora digitala utmaningen beskrivs som ett objekt och en process för organisation och ledning. Organisationsteori och analys tillämpas på studier av osäkerhet, säkerhet och företagsstyrning som uppstår till följd av digitala störningar.
Efter genomgången kurs kommer deltagarna att kunna förstå och tillämpa konceptuellt digital risk, osäkerhet, ansvar och efterlevnad som socialt konstruerad.
Anmälan är ej öppen.
Kontaktinformation
-
Andrea Fried
Examinator
Behörighetskrav
Antagen till forskarstudier. Det är meriterande om de sökande har förkunskaper och ett forskningsintresse för digitaliseringsfenomen. Forskarstuderande vid IEI har förtur till kursen.
Särskild information
Målgrupp: För att kvalificera sig till denna kurs måste sökande vara inskriven på ett doktorandprogram inom ett humaniora, samhällsvetenskapligt eller ingenjörsvetenskapsområde.
Lärandemål
Stora utmaningar (Grand Challenges) definieras som specifika kritiska hinder som, om de övervinns, skulle kunna bidra till att lösa ett stort samhällsproblem som med stor sannolikhet skulle få en betydande inverkan på hela planeten om det genomförs i en stor skala. Omvandlingen av informations-, nano-, bio- och neuroteknik orsakar redan betydande störningar i en aldrig tidigare skådad skala och hastighet. Att lära sig att leva och arbeta med artificiell intelligens som en del av organisationslivet blir allt viktigare. Kursen är därför inriktad på den stora digitala utmaningen, som kan garantera att införandet av digital och annan teknik sker på ett ansvarsfullt sätt. Den stora digitala utmaningen beskrivs som ett objekt och en process för organisation och ledning och organisationsteori och analys tillämpas på studier av osäkerhet, säkerhet och företagsstyrning som uppstår till följd av digitala störningar.
Efter genomgången kurs kommer deltagarna att kunna förstå och tillämpa konceptuellt digital risk, osäkerhet, ansvar och efterlevnad som socialt konstruerad. De kommer att ha identifierat, specificerat och utvecklat sin forskning inom dessa och relaterade teman samt utökat sitt kritiskt tänkande i etiska möten med digitala tillämpningar. Ämnena kan omfatta, men är inte begränsade till, riskkontrollens möjligheter och begränsningar, utmaningarna för tekniska kommittéer som platser för regelutformning för digital och smart teknik, cyberincidenter som inlärningsmöjligheter, spänningar och paradoxer i digitala yrken och professionalism. Deltagarna kommer att utveckla teoretiska kunskaper och analytiska färdigheter samt producera ett forskningsdokument med anknytning till området för den stora digitala utmaningen (Grand Digital Challenge).
Kursinnehåll
Kursen är uppdelad i fyra sammankopplade moduler.
- Modul I: Om organisering av digital risk och osäkerhet.
- Modul II: Nya yrken och ny professionalism i den digitala tidsåldern.
- Modul III: Digital efterlevnad och avvikelse i organisationer.
- Modul IV: Digitalt ansvar och etiska möten.
Undervisnings- och arbetsformer
Den första delen av kursen kommer att ges som ett intensivt seminarium på flera dagar och kommer att bestå av en blandning av föreläsningar och interaktiva delar Den andra delen kommer att bestå av en online-session där deltagarna kommer att presentera ett utkast till forskningsdokument och kommentera minst ett annat utkast. Den tredje delen är inlämningen av forskningsrapporten.
Obligatoriska aktiviteter:
- Litteraturläsning före seminarierna (cirka 1000 sidor).
- Deltagande i seminarierna.
- Förberedelse av en presentation av ett utkast till forskningsrapport om ett ämne som är relevant för kursen.
- Kommentarer till minst ett annat utkast.
- Lämna in en forskningsrapport på 6000–8000 ord.
Examination
Deltagarna kommer att bedömas på grundval av en forskningsrapport som lämnas in efter kursen (~ 6000–8000 ord).
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
Anges vid kursstart.
Övrig information
Beroende på kursdeltagarnas bakgrund kommer seniora forskare från olika discipliner att bjudas in för att diskutera deltagarnas forskningsrapporter.
Kursen beaktar lika villkor och har som mål att ta tillvara de resurser som studenter med olika bakgrund, livssituation och kompetens tillför utbildningen.
Litteraturlista och schema fastställs i annan ordning.
Kursutvärdering ska göras av kursansvarig efter varje kurstillfälle.
Resultatet av kursutvärderingen ska kommuniceras till deltagarna för denna kursomgång och kommande kursomgång samt Forskarutbildningsrådet vid IEI.