Grand Strategy i teori och praktik , 7.5 hp

Grand Strategy in Theory and Practice, 7.5 credits

7FIEI21

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

”Grand strategy” är statskonstens mest övergripande nivå: hur stater och andra politiska aktörer kan prioritera, mobilisera och samordna tillgängliga resurser för att säkra sina mest vitala intressen.


Denna kurs syftar till att överblicka forskningsfältets utveckling och väsentliga förgreningar. Särskild vikt läggs vid att utveckla förståelse av Grand Strategy som ett teoretiskt-analytiskt verktyg vid studiet av långsiktiga och storskaliga politiska utmaningar eller sociala förändringar.
Anmälan är ej öppen.

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Antagen till forskarstudier. Forskarstuderande vid IEI har förtur till kursen.

Målgrupp är doktorander i statsvetenskap (IEI) samt doktorander inom andra samhällsveten-skapliga eller humanistiska ämnesområden med allmänt intresse för historiska och strategiska perspektiv på politik och social förändring.

Särskild information

”Grand strategy” är statskonstens mest övergripande nivå: hur stater och andra politiska aktörer kan prioritera, mobilisera och samordna tillgängliga resurser – militära, diplomatiska, politiska, ekonomiska, kulturella – för att säkra sina mest vitala intressen. Med en annan formulering avses förhållandet mellan potentiellt obegränsade strävanden och med nödvändighet begränsade förmågor och resurser. Kring detta dilemma har utvecklats en vidsträckt litteratur, framför allt inriktad på stormaktspolitik och internationellt agerande i historiska perspektiv. Ursprunget kan sökas i militärteori och säkerhetspolitik, men den grundläggande problematiken är vidare än så.

Denna kurs syftar till att överblicka forskningsfältets utveckling och väsentliga förgreningar. Särskild vikt läggs vid att utveckla förståelse av Grand Strategy som ett som ett teoretiskt-analytiskt verktyg vid studiet av långsiktiga och stor-skaliga politiska utmaningar eller sociala förändringar.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall doktoranden

  • kunna redogöra för, förklara och kritiskt diskutera olika förståelser och betydelser av Grand Strategy;
  • kunna redogöra för, förklara och kritiskt diskutera olika empiriska tillämpningar av och exempel på Grand Strategy;
  • kunna självständigt analysera exempel på långsiktiga och storskaliga politiska utmaningar eller sociala förändringar, med utgångspunkt från teorier och tidigare forskning om Grand Strategy;
  • kunna självständigt och kritiskt utvärdera specifika bidrag till forskningen kring Grand Strategy;
  • kunna självständigt och kritiskt reflektera över det aktuella forskningsfältets centrala begrepp och teorier i termer av förtjänster och begränsningar.

Kursinnehåll

  • Skiftande tolkningar och betydelser av Grand Strategy
  • Klassiska källor till Grand Strategy
  • Moderna uttryck för tänkande kring Grand Strategy
  • Bara för stormakter?
  • Bara för stater?
  • Kritiska perspektiv på Grand Strategy

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen ges i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom

  • aktivt deltagande i samtliga kurssammankomster. Kravet på aktivitet inkluderar att vara förberedd för och medverka i diskussioner samt att vid ett tillfälle ansvara för att (a) förbereda diskussionsfrågor på den kommande sammankomstens anvisade litteratur, (b) förbereda en kortare presentation av den aktuella litteraturen och (c) leda den följande diskussionen (3 hp);
  • enskilt författande och försvar av en kursuppsats samt granskning och diskussion (opponentskap) på en annan kursdeltagares arbete (4,5 hp).

Betygsskala

Tvågradig skala

Övrig information

Kursen beaktar lika villkor och har som mål att ta tillvara de resurser som studenter med olika bakgrund, livssituation och kompetens tillför utbildningen.

Litteraturlista och schema fastställs i annan ordning.

Kursutvärdering ska göras av kursansvarig efter varje kurstillfälle.

Resultatet av kursutvärderingen ska kommuniceras till deltagarna för denna kursomgång och kommande kursomgång samt Forskarutbildningsrådet vid IEI.