Revision, revisorer och ansvarsskyldighet, 7.5 hp
Auditing, Auditors and Accountability, 7.5 credits
7FIEI20
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
Syftet med kursen är att bredda och fördjupa studenternas kunskaper om forskning inom revision, revisorer och ansvarsskyldighet. Genom att fokusera på konceptuella och empiriska studier inom forskningsfältet belyses olika perspektiv och aspekter inom området. Detta innebär exempelvis att olika fenomen analyseras och diskuteras utifrån flera aktörers (redovisningsskyldiga, redovisningsberättigade, revisorer, lagstiftare, tillsynsorgan, m.fl.) roll, funktion och intressen. Det innebär också att exempelvis att förutsättningar, incitament, agerande och konsekvenser i olika kontexter (nationella/internationella, privat/offentlig sektor, små/stora organisationer, m.fl.) diskuteras.
Anmälan är ej öppen.
Kontaktinformation
-
Pernilla Broberg
Examinator
Behörighetskrav
Behörig att antas till kursen är den som är antagen till utbildning på forskarnivå i företagsekonomi och närliggande ämnen. Forskarstuderande vid IEI har förtur till kursen.
Särskild information
Kursen vänder sig till forskarstuderande inom företagsekonomi (som har företräde vid överteckning) och näraliggande ämnen.
Lärandemål
Syftet med kursen är att bredda och fördjupa studenternas kunskaper om forskning inom revision, revisorer och ansvarsskyldighet. Genom att fokusera på konceptuella och empiriska studier inom forskningsfältet belyses olika perspektiv och aspekter inom området. Detta innebär exempelvis att olika fenomen analyseras och diskuteras utifrån flera aktörers (redovisningsskyldiga, redovisningsberättigade, revisorer, lagstiftare, tillsynsorgan, m.fl.) roll, funktion och intressen. Det innebär också att exempelvis att förutsättningar, incitament, agerande och konsekvenser i olika kontexter (nationella/internationella, privat/offentlig sektor, små/stora organisationer, m.fl.) diskuteras.
Kursen har utformats för att introducera förmågor och färdigheter, enligt högskoleförordningens mål för forskarutbildning (HF-examensmål), genom att uppfylla dessa delmål:
Kunskap och förståelse
Efter kursen ska den forskarstuderande:
- kunna redogöra för och visa fördjupad förståelse för olika delområden inom forskningsområdet revision, revisorer och ansvarsskyldighet (HF-examensmål: 1b)
- kunna redogöra för och visa fördjupad förståelse för olika teoretiska och empiriska perspektiv samt metodologiska angreppssätt inom forskningsområdet revision, revisorer och ansvarsskyldighet (HF-examensmål: 1b)
Färdigheter och förmåga
Efter genomgången kurs ska den forskarstuderande
- visa förmåga att utifrån teoretiska antaganden identifiera och formulera olika problemställningar och frågeställningar inom forskningsområdet revision, revisorer och ansvarsskyldighet (HF-examensmål: 4)
- visa färdigheter och förmåga till vetenskaplig analys och syntes samt självständig kritisk granskning och bedömning av olika företeelser och frågeställningar inom forskningsområdet revision, revisorer och ansvarsskyldighet (HF-examensmål: 3)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska den forskarstuderande:
- kunna kritiskt analysera och värdera forskning om revision, revisorer och ansvarsskyldighet (HF-examensmål: 3)
kunna resonera om olika teoretiska och metodologiska möjligheter, begränsningar, likheter och skillnader inom forskningsområdet revision, revisorer och ansvarsskyldighet (HF-examensmål: 8).
Kursinnehåll
I kursen behandlas följande delområden: revisionens funktion och kontext (revisorsprofessionen, revisionsbranschen, revisionsbyråer och revisionens intressenter); revisorns roll och arbete (revisionsprocessen, arbetsuppgifter, professionell bedömning, non-audit services och revisonskostnader/-arvoden); revisorers egenskaper och kompetenser; revisionsteam; revisorns rapportering/revisionsberättelsen; etik, oberoende, självständighet och skepticism; hållbarhetsrevision; revisionskvalitet och förväntningsgap. Kursen behandlar revision både i privat och offentlig sektor.
I delområdena behandlas olika fenomen utifrån teoretiska och empiriska perspektiv samt hur dessa fenomen har studerats och vad olika studiers resultat och slutsatser betyder för såväl forskningsfältet som revisionsprofessionen.
Med tanke på att syftet med kursen är att förklara och förstå empiriska fenomen använder vi i kursen ett eklektiskt förhållningssätt. För att diskutera och reflektera över de empiriska fenomenen kombinerar vi olika angreppssätt så som ekonomiska teorier (t.ex. agentteori, positiv redovisningsteori, signalteori), systemorienterade teorier (t.ex. institutionell sociologisk teori, intressentteori, legitimitetsteori) och professionsteorier.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning sker i form av seminarier. Vid varje seminarietillfälle så diskuteras och analyseras ett urval av artiklar gemensamt i seminariegruppen.
Kursdeltagarna förväntas att inför varje seminarium ha läst de aktuella artiklarna och inkommit med en skriftlig reflektion över de aktuella artiklarna (denna skriftliga reflektion ska inte utgöra en sammanfattning utan tydligt knyta an till kursens målformuleringar) baserat på ett antal diskussionsfrågor.
Examination
Lärandemål examineras via skriftliga reflektioner inför kursens seminarier samt via muntliga presentationer och deltagande i gemensamma diskussioner vid dessa tillfällen. Fysisk närvaro vid presentationer och seminarier är obligatorisk. Viss frånvaro kan accepteras, dock skall alla skriftliga moment genomföras.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
Anges vid kursstart.
Övrig information
Kursen beaktar lika villkor och har som mål att ta tillvara de resurser som studenter med olika bakgrund, livssituation och kompetens tillför utbildningen.
Litteraturlista och schema fastställs i annan ordning.
Kursutvärdering ska göras av kursansvarig efter varje kurstillfälle.
Resultatet av kursutvärderingen ska kommuniceras till deltagarna för denna kursomgång och kommande kursomgång samt Forskarutbildningsrådet vid IEI.