Företagekonomiska klassiker, 7.5 hp

Classics of Business Administration, 7.5 credits

7FIEI04

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Syftet med kursen är att fördjupa och bredda studenternas kunskaper om företagsekonomisk forskning, genom att ge en överblick över artiklar och böcker inom det företagsekonomiska ämnet som har kommit att betraktas som klassiker på basis av deras betydande inverkan på forskningen inom ämnet.

Anmälan är ej öppen.

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Antagen till forskarstudier. Kursen vänder sig till forskarstuderande inom företagsekonomi (som har företräde vid överteckning) och näraliggande ämnen. Forskarstuderande vid IEI har förtur till kursen.

Lärandemål

Syftet med kursen är att fördjupa och bredda studenternas kunskaper om företagsekonomisk forskning, genom att ge en överblick över artiklar och böcker inom det företagsekonomiska ämnet som har kommit att betraktas som klassiker på basis av deras betydande inverkan på forskningen inom ämnet.

Kunskap och förståelse

Efter kursen ska den forskarstuderande:

  • kunna redogöra för och visa förståelse för företagsekonomiämnets olika delområden,
  • kunna redogöra för och visa förståelse för olika teoretiska och empiriska perspektiv samt metodologiska angreppssätt.

Färdigheter och förmåga

Efter genomgången kurs ska den forskarstuderande

  • ha förmåga att beskriva och analysera olika företagsekonomiska forskningstraditioner,
  • visa förmåga att utifrån teoretiska antaganden identifiera och formulera olika
  • företagsekonomiska problemställningar och frågeställningar,
  • visa färdigheter och förmåga till vetenskaplig analys och syntes samt självständig kritisk granskning och bedömning av olika företagsekonomiska företeelser, frågeställningar.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs ska den forskarstuderande:

  • kunna kritiskt analysera och värdera företagsekonomisk forskning,
  • kunna resonera om olika teoretiska och metodologiska möjligheter, begränsningar, likheter och skillnader inom olika företagsekonomiska forskningstraditioner.

Kursinnehåll

I kursen behandlas det företagsekonomiska ämnets olika delområden, genom att i seminarieform diskutera och analysera olika ”klassiska” studier från ämnets olika områden – från redovisning, revision och finans via styrning och organisation till entreprenörskap och strategi (exakt innehåll kan variera något beroende på tillgänglig lärarkompetens).

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning sker i form av seminarier och presentationer. Varje seminarietillfälle inleds med att den som är ansvarig för momentet presenterar varför hen valt just dessa texter. Därefter diskuteras och analyseras texten/texterna. Kursdeltagarna förväntas att inför varje presentation ha läst den/de aktuella klassikern(a) och inkommit med en ca tvåsidig reflektion över

den/respektive aktuella texten/texterna (denna skriftliga reflektion ska inte utgöra en sammanfattning av klassikern utan tydligt knyta an till kursens målformuleringar) och ett antal diskussionsfrågor. Seminarieledaren avslutar respektive tillfälle med en reflektion utifrån vad som sagts under seminariet.

Kursen ges på svenska och/eller engelska.

Examination

Lärandemål examineras via skriftliga bidrag till presentations- och seminariediskussioner, aktivt deltagande vid dessa tillfällen, samt en individuell skriftlig essä som seminariebehandlas. Närvaro vid presentationer och seminarier förväntas alltså. Viss frånvaro kan accepteras, dock skall alla skriftliga moment genomföras. Närvaro vid sista kurstillfället obligatoriskt.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Anges vid kursstart.

Övrig information

Kursen beaktar lika villkor och har som mål att ta tillvara de resurser som studenter med olika bakgrund, livssituation och kompetens tillför utbildningen.

Litteraturlista och schema fastställs i annan ordning.

Kursutvärdering ska göras av kursansvarig efter varje kurstillfälle.

Resultatet av kursutvärderingen ska kommuniceras till deltagarna för denna kursomgång och kommande kursomgång samt Forskarutbildningsrådet vid IEI.