Offentlig styrning och ledning i ett digitalt samhälle, 4.0 hp

Digital Government, 4.0 credits

7FIEI01

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Det övergripande syftet med denna kurs är att ge en introduktion till digital government genom att diskutera några centrala perspektiv och kunna beskriva områdets karaktärsdrag och forskningens utmaningar i ett internationellt perspektiv. Den forskarstuderande skall efter avslutad kurs kunna anknyta, tillämpa och kritiskt reflektera om grundläggande begrepp och modeller i relation till aktuella forskningsfrågor, egna eller andras.

Kursen går vecka 35 hösten 2024 som intensivkurs.

Anmälan

https://forms.office.com/e/DLuY1KdiD6

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Antagen till forskarstudier. Forskarstuderande vid IEI har förtur till kursen.

Särskild information

Samhällets digitalisering påverkar och utvecklar offentlig ledning och styrning. Utveckling och förändring i samband med digitalisering i offentlig förvaltning, politik och institutioner samlas i det flervetenskapliga forskningsområdet e-government, eller digital government.

Det övergripande syftet med denna kurs är att ge en introduktion till digital government genom att diskutera några centrala perspektiv och kunna beskriva områdets karaktärsdrag och forskningens utmaningar i ett internationellt perspektiv. Den forskarstuderande skall efter avslutad kurs kunna anknyta, tillämpa och kritiskt reflektera om grundläggande begrepp och modeller i relation till aktuella forskningsfrågor, egna eller andras.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerade kunna:

  • Redogöra för centrala teman inom forskningsområdet digital government
  • Diskutera forskningsområdets tvärvetenskapliga karaktärsdrag
  • Relatera till aktuella forskningsfrågor och diskutera forskningsdesign i relation till dessa.

Kursinnehåll

Kursen består av två delar, den första utgörs av deltagande på föreläsningar inom sommarkursen ’Sustainable e-Government for Resilient and Innovative Democratic Public Administration’, som ges på avancerad nivå, på IEI LiU inom ramen för Svenska institutets program SAYP – Summer Academy for Young Proffessionals. Den andra delen består av seminarier dels kring forskningstexter och dels ett individuellt kurspapper.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen genomförs dels som deltagande i sommarskolans föreläsningsserie och dels som två seminarier till vilka de studerande skall ha skrivit ett eget papper.

Del A – Föreläsningar

Kursen inleds med att deltagarna följer föreläsningarna i sommarkursen SEGRID – Sustainable e-government – Resilience, Innovations and Democracy, samt läser tillhörande litteratur.

Del B – Egna analyser och reflektioner

Denna del av kursen bygger vidare på föreläsningarna och består av två seminarier. Till det första seminariet skriver de studerande ett kortare review papper (ca 1500 ord) av forskningsartiklar i relation till föreläsningarna under sommarskolan. Till det andra seminariet kopplas kursens övergripande innehåll, ev. relaterat till review pappret, till det egna avhandlingsområdet eller till andra aktuella forskningsfrågor. Detta presenteras och diskuteras i ett papper om ca 3000 ord.

Examination

Individuella inlämningsuppgifter

Aktivt deltagande i kritiska diskussioner vid seminarierna, som inkluderar reflektion kring innehållet i föreläsningarna på sommarskolan

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Anges vid kursstart.

Övrig information

Kursen beaktar lika villkor och har som mål att ta tillvara de resurser som studenter med olika bakgrund, livssituation och kompetens tillför utbildningen.

Kursen relaterar också till de globala hållbarhetsmålen, speciellt till Mål 16 som främjar effektiva, ansvarsskyldiga och inkluderande institutioner, och de sätt som digitalisering hänger ihop med hållbar utveckling.

Litteraturlista och schema fastställs i annan ordning.

Kursutvärdering ska göras av kursansvarig efter varje kurstillfälle.

Resultatet av kursutvärderingen ska kommuniceras till deltagarna för denna kursomgång och kommande kursomgång samt Forskarutbildningsrådet vid IEI.