Sociologins klassiker, 7.5 hp

Classical Sociological Theorists, 7.5 credits

7FIBL15

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Kursen utgår från originaltexter författade av teoretiker som haft stor betydelse under sociologins formativa period. Exempel på sådana är: Auguste Comte, Emile Durkheim, Karl Marx, Vilfredo Pareto, Thorstein Veblen, Georg Simmel, Herbert Spencer, Max Weber.

Denna kurs är planerad att ges ht-24, ht-26.

Anmälan

https://forms.office.com/e/3BGxELEPFJ

Kontaktinformation

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs att man är antagen till forskarutbildning eller masterutbildning.

Externa doktorander behöver skicka in ett intyg på att man är antagen till forskar- eller masterutbildning till forskningsadministration@ibl.liu.se

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande:

  • ha förvärvat fördjupade kunskaper om några av sociologins tidiga portalfigurer, deras texter och teorier
  • kunna analysera och diskutera teoretiska utvecklingslinjer från klassisk till modern sociologi
  • kunna förstå och kritiskt diskutera skillnader och likheter mellan tidiga sociologiska teoretiker med utgångspunkt i vetenskapsfilosofiska, metodologiska och ideologiska överväganden
  • kunna demonstrera särskilt fördjupade kunskaper om någon av de tidiga sociologiska klassikerna

Kursinnehåll

Kursen utgår från originaltexter författade av teoretiker som haft stor betydelse under sociologins formativa period. Exempel på sådana är: Auguste Comte, Emile Durkheim, Karl Marx, Vilfredo Pareto, Thorstein Veblen, Georg Simmel, Herbert Spencer, Max Weber.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen utgår i hög grad från deltagarnas egen läsning och bearbetning av texterna. Förutom en introducerande översiktsföreläsning består kursens arbetsformer av seminarier där klassiska sociologiska texter diskuteras utifrån några centrala vetenskapsfilosofiska, ideologiska och metodologiska jämförelseaspekter, liksom utifrån resp. klassikers betydelse för sociologins utveckling.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarierna samt genom författande av en fördjupningsuppsats där varje kursdeltagare fokuserar på en specifik tidig teoretiker.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Kurslitteratur väljes av deltagarna i samråd med kursledningen. Såväl centrala verk av behandlade klassiker som biografisk litteratur ingår.