Utbildningssociologi, 7.5 hp
Sociology of Education, 7.5 credits
7FIBL06
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
Kursen behandlar centrala forsknings- traditioner, teorier och aktuell forskning inom området utbildningssociologi. Tonvikten läggs på följande områden:
- Utbildningssociologiska utvecklingslinjer
- Kulturellt och socialt kapital
- Utbildning och mångfald
- Utbildning, livslångt lärande och arbetsliv
- Lärares arbete och skolan som organisation
- Klassrumsstudier
Denna kurs är planerad att ges vt-25, vt-27.
Kontaktinformation
-
Daniel Persson Thunqvist
Examinator
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har
- avlagt en examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.
Särskild information
Kursen riktar sig i första hand till forskarstuderande. Inga förkunskaper i utbildningssociologi krävs.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
*Kunskap och förståelse
*Efter slutförd kurs skall doktoranden: visa ett brett kunnande om ett antal betydelsefulla sociologiska traditioner och teorier inom utbildningsforskningen.
*Färdighet och förmåga
*Efter slutförd kurs skall doktoranden kunna visa färdigheter att analysera skillnader mellan olika traditioner och teorier visa förmåga att tillägna sig, urskilja och analysera olika teoritraditioner inom de utbildningssociologiska fälten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter slutförd kurs skall doktoranden visa värderingsförmåga att kritiskt granska teori och forskning inom området samt kritiskt granska teori och tidigare forskning inom området i relation till ett visst problem eller frågeställning.
Kursinnehåll
Kursen behandlar centrala forskningstraditioner, teorier och aktuell forskning inom området utbildningssociologi. Tonvikten läggs på följande områden:
Utbildningssociologiska utvecklingslinjer, Kulturellt och socialt kapital, Utbildning och mångfald, Utbildning, livslångt lärande och arbetsliv, Lärares arbete och skolan som organisation inklusive klassrumsstudier.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen genomförs i form av ett antal seminarier, och deltagarna förväntas ha läst in viss anvisad litteratur till varje tillfälle. Vidare skall deltagarna skriva en enskild uppsats som behandlar en väl avgränsad frågeställning inom det område som kursen behandlar. Frågeställning för uppsatsen väljs i samråd med kursledarna.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande seminarier under kursen samt genom författande av en uppsats som skall redovisas och diskuteras vid ett avslutande seminarium.
På kursen ges betygen godkänd och ej godkänd.
Student som inte uppnått godkänt resultat erbjuds ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
Kurslitteratur fastställs av för kursen ansvarig lärare.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Kursvärdering samt analys och förslag som rör generell utveckling och förbättring av kursen återkopplas till Forsknings- och forskarutbildningsnämnden av kursansvarig lärare.
Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.
Intyg
På students begäran kan kursbevis utfärdas av examinator.