Utbildningssociologi, 7.5 hp
Sociology of Education, 7.5 credits
7FIBL06
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
Kursen behandlar centrala forsknings- traditioner, teorier och aktuell forskning inom området utbildningssociologi. Tonvikten läggs på följande områden:
- Utbildningssociologiska utvecklingslinjer
- Kulturellt och socialt kapital
- Utbildning och mångfald
- Utbildning, livslångt lärande och arbetsliv
- Lärares arbete och skolan som organisation
- Klassrumsstudier
Denna kurs är planerad att ges vt-25, vt-27.
Anmälan
https://forms.office.com/e/6yPJrfMYKyKontaktinformation
-
Daniel Persson Thunqvist
Examinator
Behörighetskrav
För tillträde till kursen gäller att man är antagen till forskarutbildning eller masterutbildning.
Externa doktorander behöver skicka in ett intyg på att man är antagen till forskar- eller masterutbildning till forskningsadministration@ibl.liu.se
Lärandemål
Efter slutförd kurs skall doktoranden:
- visa ett brett kunnande om ett antal betydelsefulla sociologiska traditioner och teorier inom utbildningsforskningen
- kunna analysera skillnader mellan sådana traditioner och teorier
- visa förmåga att tillägna sig, analysera och kritiskt granska teori och tidigare forskning inom området i relation till ett visst problem eller frågeställning.
Kursinnehåll
Kursen behandlar centrala forsknings- traditioner, teorier och aktuell forskning inom området utbildningssociologi. Tonvikten läggs på följande områden:
- Utbildningssociologiska utvecklingslinjer
- Kulturellt och socialt kapital
- Utbildning och mångfald
- Utbildning, livslångt lärande och arbetsliv
- Lärares arbete och skolan som organisation
- Klassrumsstudier
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen genomförs i form av ett antal seminarier, och deltagarna förväntas ha läst in viss anvisad litteratur till varje tillfälle. Vidare skall deltagarna skriva en enskild uppsats som behandlar en väl avgränsad frågeställning inom det område som kursen behandlar. Frågeställning för uppsatsen väljs i samråd med kursledarna.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande seminarier under kursen samt genom författande av en uppsats som skall redovisas och diskuteras vid ett avslutande seminarium.
På kursen ges betygen godkänd och ej godkänd.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
Kurslitteratur fastställs av för kursen ansvarig lärare.