Utbildningssociologi, 7.5 hp

Sociology of Education, 7.5 credits

7FIBL06

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Kursen behandlar centrala forsknings- traditioner, teorier och aktuell forskning inom området utbildningssociologi. Tonvikten läggs på följande områden:

  • Utbildningssociologiska utvecklingslinjer
  • Kulturellt och socialt kapital
  • Utbildning och mångfald
  • Utbildning, livslångt lärande och arbetsliv
  • Lärares arbete och skolan som organisation
  • Klassrumsstudier

Denna kurs är planerad att ges vt-25, vt-27.

Kontaktinformation

Behörighetskrav

För tillträde till kursen gäller att man är antagen till forskarutbildning eller masterutbildning.

Externa doktorander behöver skicka in ett intyg på att man är antagen till forskar- eller masterutbildning till forskningsadministration@ibl.liu.se

Lärandemål

Efter slutförd kurs skall doktoranden:

  • visa ett brett kunnande om ett antal betydelsefulla sociologiska traditioner och teorier inom utbildningsforskningen
  • kunna analysera skillnader mellan sådana traditioner och teorier
  • visa förmåga att tillägna sig, analysera och kritiskt granska teori och tidigare forskning inom området i relation till ett visst problem eller frågeställning.

Kursinnehåll

Kursen behandlar centrala forsknings- traditioner, teorier och aktuell forskning inom området utbildningssociologi. Tonvikten läggs på följande områden:

  • Utbildningssociologiska utvecklingslinjer
  • Kulturellt och socialt kapital
  • Utbildning och mångfald
  • Utbildning, livslångt lärande och arbetsliv
  • Lärares arbete och skolan som organisation
  • Klassrumsstudier

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen genomförs i form av ett antal seminarier, och deltagarna förväntas ha läst in viss anvisad litteratur till varje tillfälle. Vidare skall deltagarna skriva en enskild uppsats som behandlar en väl avgränsad frågeställning inom det område som kursen behandlar. Frågeställning för uppsatsen väljs i samråd med kursledarna.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande seminarier under kursen samt genom författande av en uppsats som skall redovisas och diskuteras vid ett avslutande seminarium.

På kursen ges betygen godkänd och ej godkänd.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Kurslitteratur fastställs av för kursen ansvarig lärare.