Lärandeteorier, 7.5 hp
Theories of Learning, 7.5 credits
7FIBL03
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
I kursen behandlas olika begrepp och teoretiska perspektiv på lärande. Fokus ligger på beteendeorienterade, kognitiva och socio-kulturella perspektiv på lärande utifrån teorier och aktuell forskning. Under kursens gång tillämpar de forskarstuderande lärandeteorier på egna valda problem och kontexter.
Denna kurs är planerad att ges vt-25, ht-26.
Kontaktinformation
-
Maria Gustavsson
Examinator
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att man är antagen till forskarutbildning eller masterutbildning.
Externa doktorander kan delta på IBLs forskarutbildningskurser i mån av plats. Efter anmälan tar kursansvarig beslut om det finns plats.
Externa doktorander behöver också skicka in ett intyg till forskningsadministration@ibl.liu.se som visar att man är antagen till forskar- eller masterutbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den forskarstuderande kunna:
- beskriva och analysera olika perspektiv och teorier om lärande
- jämföra och kritiskt granska olika perspektiv och teorier om lärande
- tillämpa perspektiv och teorier om lärande på specifika problem och kontexter
Kursinnehåll
I kursen behandlas olika begrepp och teoretiska perspektiv på lärande. Fokus ligger på beteendeorienterade, kognitiva och socio-kulturella perspektiv på lärande utifrån teorier och aktuell forskning. Under kursens gång tillämpar de forskarstuderande lärandeteorier på egna valda problem och kontexter.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Den forskarstuderande förväntas aktivt delta i seminarier.
Examination
Skriftlig examination genom en rapport där den forskarstuderande tillämpar perspektiv och teorier om lärande som behandlats under kursen.
På kursen ges betygen godkänd eller ej godkänd.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
Kurslitteratur fastställs av för kursen ansvarig lärare.